Hurra för "mun till öra"-metoden!

2015-09-15 13:06 av Mette H-B

Hej hej i regnet!

Jag har alltid hävdat (och det är jag nog i och för sig inte ensam om) att bästa marknadsföringen som finns är "mun till öra"-metoden. Inte minst när det gäller böcker.

Enkelt förklarat: jag läser en bok som jag älskar och rekommenderar den därför vidare till min mamma, som älskar den lika mycket och därför tar med den i sin bokcirkel – full med damer som också älskar den – och så fortsätter tipsandet i all oändlighet. Amen.

En bok från 2009 som sålde, och fortfarande säljer, och säljer, och säljer, till mångt och mycket tack vare denna ypperliga metod är Hundraåringen som klev ut genom förnstret och försvann av Jonas Jonasson.

I rådande social medier-tider, är metoden om möjligt än mer effektiv. Det får den i alla fall att gå ännu snabbare. Och det är en metod som inte längre bara sker spontant, utan framgångsrikt planteras av kluriga marknadsmänniskor. Min fulla övertygelse är dock att för att en bok (eller en annan vara eller tjänst) ska bli långlivad, så måste den verkligen älskas av läsarna (mottagarna) och inte bara blir en snackis.

Ett strålande, och färsk exempel, på just detta är den egenutgivna ­Kaninen som så gärna ville somna, som på kort tid blivit en världssuccé. Och nu har de engelskspråkiga rättigheterna sålts för mångmiljonbelopp.

Framgångsreceptet för boken tycks framför allt vara att den lovar att få barn att somna. Carl-Johan Forssén Ehrlin är beteendevetare och lingvist i grunden och har medvetet använt avslappningsmetoder i sagans konstruktion.

Han gav ut titeln på eget förlag i Sverige redan 2011, men det var först under förra året, när han började marknadsföra den i sociala medier, som den började klättra på listorna, mycket tack vare att föräldrar tipsade varandra om boken = "mun till öra"-metoden.

Så kan det gå! Grattis Carl-Johan Forssén Ehrlin!

Jag har ännu inte testat den på, d.v.s. läst den för, mina barn. Men det börjar kanske bli dags. Eller så gör jag som jag brukar, blir en motvallskärring och vägrar. Bara för att jag kan.

Snart dags för Bokmässan. Motvallskärring eller ej, jag ska inte dit i år. Nåja, vad är en bokmässa i Göteborg. Den kan ju vara fruktansvärt långtråkig och dötrist och tråkig, och alldeles ... alldeles underbar. Men ha så kul ni som ska dit :)

Hörs snart igen!

Glatt från Mette

Kommentarer Kommentera

2015-09-15 18:41 | Anmäl

Detta är en metod jag kör hårt på med Utan ord! Som tur är har jag många kontakter och supersnälla föräldrar som hjälper till att sprida ordet om min bok. Det har lett till att jag är bäst säljande på förlaget just nu.

2015-09-15 14:26 | Anmäl

Dessutom vet man aldrig vad som kommer ut av en bokutgivning.

Någon som läser, någon som ser, någon som tipsar och - vips - kan möjligheternas dörr öppnas ...

Det kan hända nästan vem som helst, men såklart bara den som först gett ut en bok :)

Mer om det senare. Om det blir något mera ...

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

  • Lägg till favoriter och bokmärken

  • Rösta och kommentera

  • Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...

Boktipset

  • 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Lingonsylt och paraply

"Peter är på väg från Malmö till Stockholm med sina barn. Han berättar en spökhistoria för dem, och…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |