Kommentarer Ny kommentar

Skrivtips

Skrivarkurserfarenheter?

2017-04-17 15:54 | Anmäl

Efter intensivt K 1:ande fick jag också en släng av analytiskt läsande.
Två av mina favoriter "drabbades". Henning Mankells "hade-sjuka" och Unni Lindells "drar fingrarna genom håret" flera gånger inom några kapitel. (Jag skickade ett mejl till Unni, hon "lovade" tänka på det). Både hade och fingrar i hår störde läsningen (när kommer det nästa gång ..?)
Nu försöker jag att inte tänka så mycket när jag läser men det blir allt svårare att hitta en riktigt bra bok, har just plågat mig igenom "Dolt Motiv" av Jeffrey Archer (riktigt dålig).
Nu har jag tio andra böcker som väntar ...

2017-04-17 15:15 | Anmäl

Erik Rune: Jag önskar att det vore så för mig också, att jag "bara" hade genomskådat de böcker jag är van vid att läsa och ställde högre krav. Jag analyserar inte särskilt mycket alls när jag läser (eftersom jag under skrivarkursen insåg att jag inte gillade att göra det) men jag känner ändå ingen glädje när jag läser.

Nu har jag bestämt mig för att inte försöka tvinga fram varken läs- eller skrivglädje. Kommer lusten tillbaka så gör den det, annars kanske det dyker upp en ny passion.

Poesi

2017-04-11 12:52

2017-04-16 20:29 | Anmäl

Instämmer, Rune. I mitt fall skulle jag vilja uttrycka det så att jag började med att fascineras av karaktärer och berättandet som sådant och sedan gradvis blivit mer fascinerad av idéer och språkbruk.

2017-04-16 19:34 | Anmäl

När man lär sig mer om författeri genomskådar man mer av det lästa. Nog ofrånkomligt. För mig betyder det att man har börjat ställa högre krav på böckerna. Man vill inte genomskåda utan avnjuta det man läser. Då krävs författare som man inte kan läsa analytiskt för att de är för bra. Inget fel i att ha höga krav. Bara man hittar böcker som funkar för det. Typ så.

2017-04-13 11:57 | Anmäl

Lena: Precis så är det för mig också! Jag har svårt att försvinna in i en berättelse. Jag tänker i och för sig inte på hur berättelsen är skriven heller, så det är inte så att jag fastnar i det analytiska läsandet som jag lärde mig på skrivarkursen. Däremot gjorde allt detta analyserande att jag tappade läslusten och att litteraturen förlorade sin magi, så numera är böcker bara ord. Läsande är att läsa vad som står på varje blad, men utan att känna någonting för det. Jag ska försöka tänka ut vilka genrer jag inte har provat på tidigare. :)

Tyckte du att skrivarkurserna gav dig någonting när det gällde det egna skrivandet?

Poesi

2017-04-13 09:48 | Anmäl

Jag har liknande erfarenheter. På den första skrivarkurs jag gick (jag har gått totalt 5-6 för olika lärare under ungefär lika många år)sade läraren: "Efter den här kursen kommer ni aldrig mer att läsa en bok på samma sätt som ni gjort hittills."

Och precis så blev det. Nu har jag svårt att hitta böcker där jag försvinner in i berättelsen och glömmer hur den är skriven. Tidigare kunde jag sträckläsa deckare efter deckare under semestern men nu lockar de mig inte alls på samma sätt, allt känns liksom gjort. Men ge inte upp - det finns böcker som ger genuin läsupplevelse! Botanisera bland klassikerna och prova olika genrer.

2017-04-12 09:06 | Anmäl

Tack så mycket för era svar! Roligt att läsa om era tankar och erfarenheter. :)

Mikael: Vad roligt att du kunde plocka ut godbitarna ur kursen och strunta i det som du tyckte var mindre bra. Precis som du så tycker jag att det är upp till betraktaren att avgöra om ett konstverk är bra eller inte, och jag tycker inte att det finns något rätt eller fel. Om en läsare tolkar min text på ett helt annat sätt än jag själv, men ändå uppskattar den, så anser jag att jag har lyckats. Jag vill att andra människor ska få ut någonting av att läsa det jag skriver, och så länge jag lyckas med det är jag nöjd. Jag kommer inte att ge upp mitt skrivande, eller mitt läsande, jag måste bara hitta en väg tillbaka.

Meh: Vad bra att du lärt dig mycket av att vara medlem här på Kapitel 1. :) Det låter roligt och spännande med skrivartävlingar. Jag har själv varit med i en och annan novelltävling, dock inte här. Tack för tipset om mininovelltävlingen! Det låter som att det skulle kunna vara någonting för mig, den dag jag börjar hitta tillbaka till skrivandet. :)

Martin: Tack för länken till din författarkurs! Jag ska ta en titt. :) Just det här med att man kan välja olika vägar är något som blivit så tydligt för mig efter att jag gick skrivarkursen. Vilken väg man ska ta beror kanske på vilken syn man har på sitt skrivande och vad man vill uppnå med det. En av de positiva saker som skrivarkursen ledde till är att jag numera vet att det för mig är viktigare att skapa ett konstverk än att bli läst av många. Om jag skulle råka skriva en bok som många vill läsa så skulle det förstås vara väldigt roligt, men det är inte det viktigaste.

Poesi

2017-04-11 21:00 | Anmäl

Välkommen säger jag också. Jag har aldrig gått en skrivarkurs, men jag har förstått att de lika gärna kan begränsa ditt skrivande som att vidga det.

Jag har satt ihop något som jag kallar, en smula pretentiöst, Martins författarkurs. Det är absolut ingen skrivarskola i konventionell mening, utan mest korta anteckningar om vad det innebär att vara författare och vilka vägar man kan välja.

http://www.kapitel1.se/martin-glannhag/martins-forfattarkurs

2017-04-11 18:56 | Anmäl

Välkommen, Poesi!

Har inte gått någon skrivarkurs men tycker jag lärt mig mycket av medlemmarna här på Kapitel1. Det fanns en tid då det anordnades seriösa tävlingar på sidan. Medlemmar lämnade bidrag och röstade på sin favorit. Sedan korades sex vinnare -Medlemmarnas favoriter 1-3 och juryns (utsedd av K1) favoriter 1-3.
Under tävlingens gång kunde kommentarer lämnas. Var man flitig med det så fick man oftast det tillbaka. Att läsa vad andra kommenterat andras texter lärde jag mig väldigt mycket av.
Jag deltog med en novell som heter "Snöängeln." Den röstades fram till en delad andra plats bland medlemmarnas favoriter. Kika gärna i den och dess kommentarer.

Vi håller tummarna att vi snart får vara med om det igen, nya tävlingar. Men fram till dess finns alltid mininovelltävlingen, arangerad av oss medlemmar för den som önskar öva på skrivandet.

Ge inte upp :)

2017-04-11 16:12 | Anmäl

Hej!
Tråkigt att höra att din kurs ledde till ett kliv bakåt i stället för framåt. Jag gick en kurs på distans vilken jag tyckte var skitbra men visst fanns det stunder då jag som du kände mig mer bromsad genom så mycket regler och förmaningar. Detta ledde också till att jag blev en vakt över mitt eget skrivande o då kommer man ju inte så långt.

Jag bestämde mig för att plocka ut godbitarna ur kursen och skita i resten. Helt enkelt använda mig av sånt som jag föll för.
En stor del av skrivkonsten är att skala av texten vilket oftast funkar bäst om man lämnar sitt alster några dar och sedan betraktar den med nya ögon.
Men vi måste följa våra hjärtan och skriva så som passar oss själva. Finns det något rätt eller fel? Det är ju upp till betraktaren att avgöra om ett konstverk är bra eller inte.
Ge för guds skull inte upp!!!!
Micke

2017-04-11 13:00 | Anmäl

Jag gick en ettårig skrivarkurs för några år sedan och visst, en del var bra. Framför allt var det roligt att få träffa andra skrivande själar. Däremot kände jag inte att kursen bidrog till att jag utvecklade mitt skrivande, vilket jag hade hoppats att den skulle göra. Jag kände snarare att kursen gjorde mig förvirrad, väldigt förvirrad. Jag fick många bra förslag på hur jag kunde förbättra mina texter, men till slut var förslagen så många att jag fick svårt att sålla bland dem. Jag visste inte vilka jag skulle använda mig av och inte. Jag blev också mycket mer självkritisk, något som gjorde att skrivandet - som tidigare varit mitt livs passion och världens bästa verklighetsflykt - blev mer av ett stressmoment som gav mig prestationsångest. Skrivarglädjen försvann och med den dog inspirationen. I efterhand har jag insett att jag nog har för mycket integritet för att lämna in ofärdiga texter för granskning. Jag har insett att jag föredrar att skriva klart först och ta emot synpunkter sedan. Jag tycker alltså inte att det var något fel på kursen i sig, utan den passade helt enkelt inte mig.

Jag har inte skrivit mycket sedan kursen, och bara läst ett fåtal böcker. Läsandet är inte heller vad det var innan kursen. Någon sa: "Man blir en bättre läsare", men om det är vad jag har blivit, då vill jag bli en sämre läsare igen. Innan skrivarkursen var varje skönlitterär text en värld full av magi, en välbefinnandets skattkista. Jag läste och kände. Under kursen lärde jag mig att läsa mer analytiskt, vilket för mig blev som ett krama ur saften ur någonting som behöver vara saftigt för att vara njutbart. Att läsa böcker är numera som att äta en torr apelsin. Det är tråkigt och inte särskilt njutbart. Jag har försökt läsa som jag gjorde innan skrivarkursen, men det går inte. Litteraturen har förlorat sin magi.

Finns det någon mer som känner på liknande sätt efter att ha gått en skrivarkurs? Har du/ni lyckats återfå läsglädjen och skrivlusten? Hur har du/ni gått tillväga då?

Poesi

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

64 år till New York

"En hyllning till en stad jag älskar. Skrivet den 11/9 2010."