Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Portar som öppnas portar som stängs

2017-05-03 06:34 | Anmäl

Dricker alltid när jag skriver... typ vatten. Risken finns ju annars att man efteråt inte förstår eller kan läsa det man skrivit =)

2017-05-02 18:38 | Anmäl

Strindberg lär ha supit på eftermiddagen för att landa efter skrivandet på förmiddagen.

2017-05-02 13:53 | Anmäl

(För egen del har jag aldrig skrivit (o)påverkad - men så har det inte heller blivit några mästerverk)
Detta skrivet med 33 cl Grängesbergs lättöl i blodet.

2017-05-02 09:42 | Anmäl

Poe och Coleridge brukar framhävas som exempel på diktare som både hämtade inspiration och tillintetgjordes av sina missbruk. Poe talade om det som en sorts perversitet, en motsägelsefull njutning i att förinta sig själv. Ett stående skämt i biografier om Balzac är att han levde av femtiotusen koppar starkt kaffe och dog av femtiotusen koppar starkt kaffe.

2017-05-02 08:54 | Anmäl

Hans Fallada var missbrukare hela sitt vuxna liv. Dessutom mördare (duell) och - borgmästare.

2017-05-01 19:57 | Anmäl

Orden kommer inte till mig längre, sa Hemingway efter att läkarna givit honom restriktioner gällande hans alkoholintag. Hans kreativa förmåga sinade och författaren insåg att dörrarna till historierna, metaforerna och skapandet var stängda.
Kom Ernest och många andra alkoholberoende kända författare stora verk till genom denna drog? Hade de skapat något om vin och sprit inte fanns? Vad hemskt i så fall...
Hur ser ni på Kapitel 1 kring detta?
Hur är er relation till kreativitet och vindrickande?
Det euforiska ljudet från portar som skjuts upp är ju betydligt behagligare än det ekande ljud som uppstår när tunga sådana slås igen?
Vore intressant med reflektion kring detta kanske något känsliga ämne.
Må gott alla!!!!

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...Arnljot Eggen har sagt: "Man måste skriva en hel del för att förstå vad man inte ska skriva."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Revolt

"André och hans vän Christian lever i en framtid där klykonerna har makten. Tillsammans har pojkarn…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |