Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Det här med detaljer

2017-05-05 20:38 | Anmäl

Det är något vi har gemensamt, Bosse. Ibland misstänker jag att jag har nedsatt luktsinne, både som författare och privatperson.

2017-05-04 20:54 | Anmäl

En detalj som jag ofta glömmer är lukt.
Ska nu tillföra mitt senaste alster, Drömmaren, lite doft.

2017-05-04 19:21 | Anmäl

Martin, essentiella och dekorativa detaljer är en bra uppdelning. Även om på sätt och vis alla detaljer böra vara essentiella, hur detaljrik berättelsen än är. Hur som, jag undrar om inte den enda sanna regeln är att det ska vara bra (för att tala med Astrid Lindgren).

Mitt favoritexempel är gestaltningslogiska underligheter hos Strindberg som saknar all betydelse eftersom texten i alla fall pumpar på och dundrar fram som utflöde av en stor hjärna i sin egen rätt.

2017-05-04 05:18 | Anmäl

Rune, Din formulering om att hitta balansen var bättre än min om att erbjuda läsaren lagom med utrymme för fantasin och den egna tolkning än för mycket detaljrikedom.

Martin, eller hur?! Gillar din ironi. Ska man verkligen tillåta barn att kriga i lekar som cowboys och indianer är ju frågan. De trevliga spelen som CS, Counter Strike och Warhammar är ju mycket fredligare och inget våld i alls =)

2017-05-03 20:46 | Anmäl

Jo, Rune, det stämmer rörande anledningen. Man skulle också kunna göra en särskillnad mellan essentiella detaljer och dekorativa detaljer. Essentiella detaljer ger sådant som är nödvändigt för att förstå intrigen, situationen och budskapet. Dekorativa detaljer är sådant som främst syftar till att utbrodera stämningen och miljöskildringen. Jag har en tendens att haka upp mig på dekorativa detaljer, på den exakta utformningen av stilelement som inte avsevärt påverkar berättelsens essens.

Jodå, Göran, det urladdade batteriet är ett av vår tids stora skräckscenarion, vars enda jämlike är att sakna uppkoppling. Förövrigt, jag har frågat detta tidigare och inte fått något svar: Är cowboys och indianer en politiskt korrekt lek? Möjligen om en varaktig fred sluts och bägge sidor svär dyrt och heligt att respektera reservatbestämmelserna.

2017-05-03 17:30 | Anmäl

Om man begränsar sig till det litterära gestaltandet. Detaljrikedom kontra effektivt berättande är en viktig fråga för mig där jag söker efter den rätta balansen.

Strategiska, väl valda detaljer är bäst eftersom de inte tynger framställningen, samtidigt som de ger allt det en mängd vanliga detaljer skulle ha gett fastän de hade gjort texten seg.

Å andra sidan kan kvantitet skapa en massivitet i stilen som gör det möjligt för läsaren att liksom flytta in i och bosätta sig i boken. Jag tycker själv om sådant.

Sedan spekulerar jag i att stor mängd detaljer kan medge effektivt berättande förutsatt det är spänstigt gjort och om detaljerna väcker intresse.

Martin, jag misstänker att mina litterära försök (på K1) den senaste tiden har föranlett dina tankar ... :-)

2017-05-03 06:31 | Anmäl

Håller med.

Vi lever ju mellanmjölkens förlovade land. Så vi kan väl säga lagom med detaljer som ger läsaren en hint om hur miljön skulle kunna se ut, men samtidigt lämna stor utrymme för fantasin att drömma loss. Den slår ju alla snygga animeringar.

Ska förklara den senaste meningen där....

Har tre goa söner hemma som alla andra i den åldern spelar dataspel. Den grafiken och miljöer är i närmaste film och fotokvalite. Lämnar inte så mycket åt fantasin att skapa miljöer.

Andra ytterligheten finns ju i min egen historia då jag i miina tonår spelade packman på en Atari och Commodore 64. =)

I vissa sammanhang kan "lagom är bäst" vara en trist grå mellanväg utan tydliga gränser men fantasin är något bland det viktigaste en bokläsare utvecklar.

Den "funkar" även vid avsaknad av el och när batteriet är urladdat. Som är vårt tids stora vardagsproblem... =) hmmm

Menar, vad ska våra barn ta sig till när de inte kan spela sina data eller konsolspel? Finns inget att gör då? =) Leka indianer och cowboys, eller bygga kojer i skogen kan man väl inte göra.... =)

2017-05-02 21:08 | Anmäl

Ett visst ordspråk säger att Djävulen finns i detaljerna. Och visst ligger det något i det såtillvida som att det är med detaljernas hjälp man skapar nyanserade intryck som författare. Länge har jag hävdat att man, i krass i beräkning om inte i spontan fantasifullhet, inte får glömma välplacerade färgklickar som fungerar, så att säga, som en krok för läsaren att hänga upp sin fantasi på. Många detaljer kan ge rik miljöskildring och stark känsla av trovärdighet, men kan också ge segdragen tyngd. Sparsmakade detaljer kan ge prosan både elegant lätthet och monumental enkelhet, men riskerar också att ge ett intryck av torftighet. Själv har jag inga preferenser. Jag kan njuta av det avskalade likaväl som det prunkande. Jag kan beundra en författare som Balzac, vilkens romaner består av en nästan sagolik mängd detaljer, medan min egen prosa, halvt omedvetet, har blivit alltmer skisserad och impressionistisk med åren.

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...Robert Storm Petersen har sagt: "Jag har ofta tänkt att jag vill skriva en bok - nu tänker jag på det igen."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Samtal runt de osynliga

"Denna novell samling handlar om vanliga människor, människor ni säkert mött men inte sett, kanske…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |