Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Luftslott

2017-05-09 20:58 | Anmäl

Det är en sliten klyscha att verkligheten överträffar drömmen och dikten. För sisådär ett halvår sedan skrev jag en berättelse, Luftslottet, om en man som är besatt av att bygga ett alldeles eget slott. Det låter befängt och överdådigt och kanske just därför har det hänt flera gånger genom historien. Ett av de mest berömda, Fonthill Abbey, tillkom under årtiondena kring 1800 under stora svårigheter, ett centraltorn som visade klara tendenser att kollapsa och ständiga gräl mellan arkitekten Wyatt och beställaren Beckford. Hur det såg ut eller åtminstone var tänkt att se ut kan man se via nedanstående länk. Jag har känt till det där sedan länge, men jag kan inte påstå att det var närvarande i mina tankar när jag skrev berättelsen, fast å andra sidan så kan det ju röra sig om omedveten påverkan. Förövrigt var Beckford också författare och när han till slut avled, efter att tvingats göra sig av med Fonthill Abbey, begravdes han i en sarkofag av granit som han designat själv och på denna fanns inga konventionella bibelord inristade, utan citat från två av hans egna alster.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Fonthill_-_plate_11.jpg

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...du kan lägga till intressanta böcker i din boklista som du kan kika på senare. Klicka bara på hjärtat bredvid boken.

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Konduktören

"”Var är Stina nånstans?” Peter och Anna vaknar upp efter att ha somnat på tåget. De upptäcker att…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |