Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Mininovelltävling nr 65

2017-05-22 20:53 | Anmäl

Uppfattat. Åh, ett kungarike för ett bra citat!

2017-05-22 18:48 | Anmäl

Och veckans vinnare är Martin. Grattis!

2017-05-19 12:31 | Anmäl

Många kloka ord om tid i denna tråd!

Jag vågar hoppas på fler bidrag, men ingen stress!

2017-05-18 15:13 | Anmäl

Om stress

Jag har aldrig stressat, möjligen kan det ha hänt på jobbet att jag har skyndat mig, men då har jag haft bra betalt för det och det ser jag som en förmildrande omständighet.
I mitt privata liv tar jag det lugnt. Jag springer inte i motionsspåren med klockan i handen. Jag springer inte alls och inte går jag på gym heller. När det gäller motion så har jag en alldeles egen teori. Jag tror att varje hjärta är har ett visst antal slag givet och ju mer du jagar omkring och motionerar ju mer tär du på det ”slagkapital” som ditt hjärta har.
Det påstås att motion är nyttigt och ger dig ett bättre liv. Det är en sanning som bör tas med rejäl nypa salt.
Tänk dig att du blir 70 år. Inte så illa, men från dessa 70 år skall du räkna av all den tid som du tillbringat, svettandes och flämtandes, i motionsspåret. Säg att varit en flitig motionär, då kan du räkna bort 10 år från din levnad för inte kan du kalla ett vettlöst jagande i motionsspåret för liv?
När det gäller stress så är det en känsla som kan uppstå, inte för att du har brått utan för du inte har vett på att lyssna på ditt eget sunda förnuft.
Säkert äter du fel om man skall tro alla förståndiga dietisters beskäftiga råd. Dessutom finns det minst ett diet råd per dietist. Vad fan är rätt?
Oro och stress är dietens ständige följeslagare.
Vad skall du välja? Atkins, Medelhavsdiet, 5:2, GI eller LCF?
Väjer du det ena så förbryter du dig mot det andra. Prata om att bli stressad.
Hur många glas vin kan du dricka i veckan utan att riskera liv och hälsa?
Inte fan vet jag.
Men här borde väl Medelhavsdieten ge rimliga marginaler för ur denna synpunkt ett gott liv.
Om du nu har pressat vinkonsumtionen till Medelhavsdietens yttersta gräns så kan mornarna vara tunga. Då tar du som de flesta av oss en huvudvärkstablett, men du gör det inte utan ångest och stress. De flesta huvudvärkstabletter idag innehåller Ibuprofen. Det hjälper någorlunda mot bakruset, men du stressas hårt av rapporterna om risker och biverkningar. Levern kan ta obotlig skada. För att inte tala om allt annat som hotar.
Magsår, Gulsot, Njurskador, Klåda, Små blödningar i hud och slemhinnor, Inflammation i magslemhinnan, Allergisk reaktion, Vätskeansamling i kroppen, Bruset magsår, Synnedsättning och Tinnitus.
Det är inte utan att man funderar på om en återställare inte är den enklaste metoden. Men så är det bilen. Bilen en nykterhetskämpe som ställer själve Peter Wieselgren i skuggan.
Jag minns den tid då magnecyl var den enda huvudvärkstabletten. Den fungerade bra och den enda biverkan av halt var halsbränna. Och halsbrännan kurerar man lätt med en tallrik havregrynsgröt till frukost. Det var innan stressen uppfanns och på den tiden då man gav dieterna fan och oroade sig inte för detta..

Underhill

2016-12-03 15:05

2017-05-16 16:38 | Anmäl

Här kommer mitt lilla bidrag.....

Dagar som gått får man inte igen. Tiden är en bov. Tar utan att lämna tillbaka. Men en dag upphör tiden för oss alla då våra släktingar lägger oss i graven.

Under livet stressar klockan oss med en önskan om att fylla timmarna med värde. Vi försöker hinna med så mycket nu för att slippa stressa sedan. Men det kommer alltid mer och mer som ska in i schemat tills vi stressar hela tiden.

Kvällen innan hade jag gjort upp med min väckarklocka att göra mig tjänsten att väcka mig fyra på morgonen för att jag som sagt skulle hinna med att göra klart jobbet. Vaknade halv tre på natten innan veckarklockan fick göra sitt. Riktigt kände hur besviken den blev. Låg vaken och tittade på en fluga i taket. Den satt så stilla att den kanske var en fläck.

Kämpade mig upp ur sängen. Trixade på mig en morgonrocken som jag inte borde få ha på mig då det inte var morgon än. Suckade på väg in till köket och tänkte på vad läkaren sagt när han med en bekymrad min lämnade över receptet på sömntabletter.
–Du känner väl till att problem med sömnen är bland de första symtomen på utbrändhet.
– Ja ja det känner jag till, allt för väl. Varit där tidigare. Nu har jag i alla fall inga koncentrationssvårigheter eller problem med minnet, hade jag sagt utan imponera på läkaren.

I köket satte jag på en kanna kaffe. Inte för att hålla mig vaken utan bara för att det var en ovana eller vana. Beror ju på hur man ser det. Behövde i alla fall vara pigg då jag skulle planera ett mord. Hade dödat många gånger tidigare. Denna gång skulle alla misstänka alla utom den skyldige.

Förstår att ni håller med om att jag måste känna mig stressad över att avsluta någons liv, dessutom med en deadline. Förlaget ville ha in ett färdigt manus efter sommaren. Så det var bara att skriva på.

2017-05-15 21:07 | Anmäl

Mitt bidrag blev denna gång ett slags miniessä:

Ni vet vad de säger: Om du tar det lugnt slipper du stressa. Eller är det, ska du stressa kan du inte ta det lugnt? Tar man det lugnt så stressar man inte i nuet, men om man stressar i nuet kan man ta det lugnt senare. Om man tar det lugnt så hinner man tänka mer på den väntande stressen, om man stressar så hinner man inte tänka på att ta det lugnt överhuvudtaget. Kan man stressa och ta det lugnt samtidigt? Ha bråttom att somna. Bli hetsad av trycket att vara avspänd. Drivas till neurotiskt beteende medan man försöker framstå som cool. Antagligen är det ett typiskt fall av ”två sidor av samma mynt” (eller samma sida av två olika mynt?). Stressen existens markeras även av dess frånvaro, liksom lugnet blir som mest efterlängtat när man inte kan slappna av. Eller är det också fel?

2017-05-13 22:20 | Anmäl

Reglerna är som vanligt följande:

En tråd som denna skapas i forumet och döps till: Mininovelltävling.
Ett citat, vilket som helst, väljs ut som inspirationskälla av tävlingsarrangören.
Ni lägger in tävlingsbidragen i denna tråd.

Novellen/novellerna ska innehålla:
Minst 100 ord (Inte tecken!) och max 1000 ord (Inte tecken här heller utan ord).

Skrivtiden är en vecka. Därefter utses en ny vinnare av arrangören som med lottens hjälp avgör vem som vinner och får arrangera nästa tävlingsomgång.

Vinnaren presenteras i tråden och får sedan ÄRAN att arrangera nästa tävlingsomgång i en ny tråd som kallas "Mininovelltävling." (För enkelhetens skull kopieras reglerna.)

Fliten skall såklart belönas och ger med det en lott per novell, med det självklara kravet att novellerna måste vara olika.

Det inspirerande citatet får tolkas hursomhelst och behöver inte på något direkt sätt vara närvarande i tävlingsbidraget.

Bidragen får kommenteras fritt av andra. De som kommenterar behöver ej vara med i tävlingen, men bör namnge vems bidrag som kommenterats. Gäller alla!

Vi lär oss att kommentera och att bli kommenterad till texter som för många är rena hastverken då tidsramen är kort och pressad. Men det gör det hela mer intressant och sätter lite press på skribenten att skapa en historia som inte bara ska vara läsbar utan också ska kommenteras av andra.

Vi gör det såklart för att det är kul och för att vi vill lära oss, och det bästa av allt så är det helt valfritt!

Citatet vi utgår ifrån får som vanligt tolkas helt fritt: "Skynda dig så slipper du stressa".

Inlämning senast Söndag 21/5 kl 22.00.

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...Jules Renard har sagt: "Talang, det är inte att skriva ner en tanke, det är att skriva ner trehundra."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Svartheten

"Teodor är jagad. Jagad av svartheten. Den som förstör världen. Han springer som han aldrig har gjo…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |