Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Tappat lusten

2017-08-04 21:29 | Anmäl

Att bli utgiven, i papper, är oerhört svårt men bara ett första steg.
Sedan krävs stor marknadsföring så att läsarna vet att boken finns.
Och dessutom måste de verkligen gilla den (risken finns också att recensionerna blir dåliga).
(Fast att bli förlagsutgiven betyder ju att någon tycker att boken är värd att trycka)

Bosse Oas - ej pappersutgiven (snarare pappersuppgiven)

2017-08-04 12:59 | Anmäl

Nej, målet med mitt skrivande är inte - nödvändigtvis - att det ska bli läst.

Ibland skriver jag bara för nöjes skull.

Det att skapa en värld, ett sammanhang, en sanning och se vad konsekvenserna av att dra ut den blir räcker fullt.

Sedan skriver jag andra texter, insändare och debattartiklar då jag är lokalt politiskt engagerad.
De texterna hoppas jag såklart ska göra skillnad. Och att de blir lästa, men det är ett helt annat media än bokform.

Nej, utgivning i bokform lockar inte alls lika mycket längre.
Det är lite trist, för mig, men bra för andra, som får sin dröm så mycket enklare uppfylld!

Så jag skulle inte förändra läget om jag ägde makten och förmågan till det.

2017-08-04 09:07 | Anmäl

Det var ett tag jag fick lite "hybris" (varför "") över en respons från SVT.

Jag hade hittat på en historia med ett tio punkters upplägg. Fast när SVT bad mig återkomma med ett mer genomarbetat koncept så blev det inte bra. Jag slängde ihop ett manus som inte höll måttet.

Fast kanske gav det inspiration till SVT:s filosofiska program, i tio delar, Idévärlden. Precis som min idé så tog programmet upp Religion, Nation, Rasism, Kapitalism o.s.v Specielt gillade jag avsnittet med Robert Paulsen "Arbetssamhället gör oss till slavar."

Jag vet inte hur mycket jag påverkar men jag fortsätter.

Jag har en blogg, en facebookprofil, ett Instagram, ett YouTube-konto och skickar ofta insändare till Metro.

Och jag publicerade min enda bok på smashwords och översätter den till flera språk.

Jag tycker skrivandet är till för att påverka, inte bara underhållning.

Så ge inte upp. Låt inte texterna ligga i en byrålåda. Sprid dom på nätet. Det finns alltid någon som vill läsa, och det är väl målet med skrivandet?

2017-08-04 08:19 | Anmäl

Mina känslor skiljer sig nog inte i avsevärd grad från dina. Det är själva fantiserandet, skrivandet och redigerandet som är det väsentliga. Det är kul med respons från läsare och kanske finns det ännu en fåfäng längtan efter erkännande och berömmelse, men det är framtänkandet och komponerandet av texterna som förblir huvudsaken.

2017-08-04 07:04 | Anmäl

Jag tycker i grunden att alla olika möjligheter att bli utgiven på är bra.

Traditionella förlag, hybridförlag, egenutgivning e-böcker ...

MEN

Jag har inte tappat min lust att skriva, även om det är svårt numera att finna tid och ro till det.
Däremot har jag nästan helt tappat lusten för det här med utgivning.

Det känns bara inte lika speciellt längre.
Inget som jag behöver sträva efter särskilt hårt för att nå.
Inget jag behöver vara riktigt, riktigt bra på.

Utmaningen har till stora delar försvunnit.

Visst, det finns - andra - stora utmaningar kvar. Särskilt som egenutgivare. Jag tänker på marknadsföring och försäljning.

Men de har aldrig varit ett kall, så som skrivandet. De har varit nödvändiga ingredienser, även med utgivning på ett traditionellt förlag, men de räcker inte ensamma för att väcka lusten att bli utgiven.

Så ni som ger ut böcker eller kommer att göra det, ni slipper konkurrensen från mig.
Men min byrålåda, eller ja, hårddisken på datorn då, kommer fortsätta fyllas. Om än inte lika snabbt som förr längre.

Sen, om det kommer ett förlag igen och BER om att få ge ut en av mina böcker, så, tja, kanske. Jag är inte omöjlig ...

Det har blivit med utgivning som med godiset i butiken. Det finns FÖR mycket att välja på, så jag bara tappar sugen och går därifrån.

Hur känner ni?

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...du kan lägga till intressanta böcker i din boklista som du kan kika på senare. Klicka bara på hjärtat bredvid boken.

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Jag bor på planeten Klurpo

"En epokgörande upptäckt som jag gjort angående planeten Klurpos uppbyggnad och som först nu offent…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |