Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Lite skamlös reklam

2017-10-03 14:41 | Anmäl

Tack. Eftersom det inte varit något riktigt party har det saknats något att vara sen till.

2017-10-03 13:34 | Anmäl

Jag är sen till partyt men stort grattis Martin!

2017-09-30 22:43 | Anmäl

Min engelska är ganska bra redan, men jag ryser inför tanken att delta i talangjakter.

2017-09-25 09:36 | Anmäl

Tittade på Youtube-klippet. Hur fick du tag i det förresten? Fick en aha-upplevelse av att det påminde i viss mån om Victor Borge och hans scenerier, en av mina stora idoler. Han hade ju talang. Du kanske får anmäla dig till den engelska versionen av Idol nämligen "England got talent" för att bryta igenom bruset därute, och pröva din vingar. T ex genom att läsa några av dina dråpliga dialoger. Borge läste ju upp "vanliga texter" som appostroferades med ljud för varje skiljetecken i texten - det blev vansinnigt roligt.
Just brush up your English a bit.

2017-09-24 21:44 | Anmäl

Nej, jag tror inte det var något stavfel. Däremot tror jag att det fanns brist på fantasi. Recensenten ville understryka talangen och drog därför till med det adjektiv som först dök upp, ett alltför starkt adjektiv som lider av att brukas ofta och slarvigt, enligt min mening.

På tal om saker som tangerar skamlös reklam så kan jag inte låta bli att lägga in en länk till denna satiriska sång av humorgruppen Fascinating Aida:

https://www.youtube.com/watch?v=RjkkumvTZ-U

2017-09-24 16:36 | Anmäl

Förresten - inte gör du nån skamlös reklam som rubriken antyder, det är du för blyg och finkänslig för. Men en viss dragning åt cyniska hållet finns i dina texter. Ska återkomma till det.
Här följer några tankar som inte rakt av har bäring på rubriken "Skamlös reklam" men tangerar ämnet.

När jag nån gång ibland funderar över varför en del personer blir (kända) författare och vad deras huvudsakliga tema och ämnen är i deras författarskap har jag slagits av följande. Nämligen att en del väldigt uppburna författare har påfallande snäva och privata utgångspunkter. Några exempel är: Åsa Moberg upptäcker efter 40 års skrivande att det är relationen till sin mamma som är den röda tråden. Liknande för Maria-Pia Boethius (kanske adderat med mansrollen). För manliga författare kan lyftas fram Ingmar Bergman, Cornelis Vreeswijk och Bob Dylan som alla tre i hela sin produktion har ett ej helt genomfört fadersuppror som drivfjäder. Min enkla synpunkt är en viss förvåning över att ett och samma tema kan räcka för att fylla ett antal böcker, filmer och sångtexter under en hel livs produktion med därtill stora publikframgångar som följd.

Ett sätt att få uppmärksamhet och därmed kunna nå ut till publiken är att göra som Alex Schulman, känd från TV, böcker och annan media. Han började sin karriär med att häckla folk å det grövsta via bl a nätet för att sen när har väl blivit känd vända på klacken och bli "seriös", vilket han faktiskt har begåvning för. Man kan säga att han på sätt och vis var cynisk. Hjalmar Söderberg var en författare som väl brukar kallas för en sorts cyniker om man ser till hela författarskapet.Själv tycker jag nog att det är att beklaga om man tidigt i livet blir en utpräglad cyniker.

P.S. Sen tycker jag du ska acceptera kritikern ordval att din text var både dråplig och genial.
För hen skriv skrev väl inte fel och menade genital ?

2017-09-22 21:06 | Anmäl

Det behövs nog revidering av både det ena och det andra, i synnerhet om man ska kunna anpassa sig till marknaden. Det stämmer att jag sällan blir inbjuden, men så gör jag inte så mycket för att bli det. Jag vet inte om man kan kalla mig inbunden när jag skaffat blogg och så, i alla fall saknar jag pärmar. Ibland tror jag att ryktet om mina litterära kvalitéer inte är något annat än en viss flyhänthet i kombination med en faiblesse för cynisk skämtsamhet.

2017-09-22 13:35 | Anmäl

Inbunden är den också - är det inte vad du själv innerst inne är. Det som gör att du sällan blir inbjuden till de stora säljpartyna på mässorna. Men som borgar för kvalitet. Eller ska jag göra en revidering av min uppfattning?

2017-09-20 12:36 | Anmäl

Tack, fast vi ska inte ta i så att vi spricker...

2017-09-20 09:11 | Anmäl

Jag utbrister som herr Fylking - "Äntligen"!

2017-09-19 20:57 | Anmäl

Ännu mer förvåning, antologin har blivit recenserad och mitt bidrag har fått ett hedersomnämnande. Min text beskrivs som "genial och sätter en bra stämning genom en dråplig dialog". Jag kan acceptera "dråplig", men "genial" är väl att ta i...

2017-09-16 21:51 | Anmäl

Ja, lite kul är det. En inbunden bok och så.

2017-09-16 21:28 | Anmäl

Kul Martin!

2017-09-14 21:48 | Anmäl

Dessutom verkar den roa folk. Jag blir alltid lika förvånad när det händer.

2017-09-14 21:45 | Anmäl

Nåja, några stycken av de där förhandsbeställningarna var väl mina egna. Förövrigt så stämmer det att min berättelse heter Revidering. Det är en humoristisk och smått satirisk dialog av det slag som jag skrivit i åratal.

2017-09-14 21:10 | Anmäl

I stjärnorna (eller också sökte jag på Grimm, antologi)

2017-09-14 20:53 | Anmäl

Äh? Var såg du det?

2017-09-14 15:39 | Anmäl

Revidering av Martin Glännhag.
(Såg att det var över 700 förbeställningar)

2017-09-14 14:06 | Anmäl

Som jag tidigare nämnt är ett av mina problem såsom varande nutida författare att jag är usel på att göra reklam för mig själv. Det finns någotslags mekanism i mitt psyke, betingad av jantelagen eller en instinktiv ödmjukhet eller något annat, som förhindrar att jag beskriver mina prestationer i annat än ironiska eller kyligt sakliga eller nedvärderande ordalag. Ändock, här i september har det kommit ut en antologi som jag deltar i och jag antar att jag har en plikt mot mina medförfattare att försöka göra lite reklam. Verket heter Grimm och som titeln antyder är antologins tema nytolkningar av bröderna Grimms sagor. Mitt eget bidrag är ytterst blygsamt, en humoristisk bagatell med viss satirisk udd. Efter att ha tagit en titt på de övriga bidragen kan jag lova omväxling och modern fräschör till den blivande läsaren. Själva boken (inbunden, förövrigt) har ett i mina ögon bra format, inte för stor, inte för liten, inte för tjock, inte för smal. Trycket är läsvänligt och omslagsillustrationen är passande och smått suggestiv. Sådärja. Slut på reklamen.

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...Astrid Lindgren har sagt: "Jag vill inte skriva för vuxna. Jag vill skriva för en läskrets som kan skapa mirakel. Endast barn skapar mirakel när de läser."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Vägen till det overkliga

"Vei är hatad av alla. Till och med av sina föräldrar. Hon fyller tio år på otursdagen, fredag den…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |