Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2018 avgjord

2017-10-01 19:47 | Anmäl

Den adertonde upplagan av Fantastiknovelltävlingen är avgjord! Novellerna bedömdes avidentifierade av den wittra, i de litterära hävderna framstående juryn utgörande författarna Niklas Krog (NK), Pia Lindestrand (PL) och Karolina Bjällerstedt Mickos (KBM). Deras skarpsinniga och oöverklagbara novellkommentarer följer sist. Självfallet skall juryn ett STORT tack för sitt arbete och den lycka och välgång som följt dem på novellhavet!
Det var något färre bidrag i år (96 st) då eder tävlingsadmin pga andra projekt (som jättejobb med sf-fandomuppslagsverket Fandboken) hade något mindre tid att avsätta till infospridning - men månens faser kan också ha inverkat, eller att SKRIVA:s infosida mystiskt försvann. I alla fall var i år 37% av bidragen science fiction, 31% fantasy och 32% skräck, fast gränsdragningarna mellan dessa litteraturarter är förstås svåra att dra, så ta det med en nypa natriumklorid. Av bidragsgivarna var 51% karlar och 50% kvinnfölk (avrundningar förvirrar till 101%).
Vinnarna kontaktas separat och prisvinnande noveller publiceras i senare på arrangören SKRIVA:s E-postlista (skriva-request@freelists.org,
subject/ämnesrad: subscribe, för att gå med). De tre vinnarnovellerna erbjuds också höstens E-antologi från föreningen Novellmästarna (i övrigt behåller författarna alla rättigheter) som städse ger Fantastiknovelltävlingen välartat bistånd (https://www.facebook.com/Novellmastarna/). Materiellt stöd kommer från sponsorerna i form av förlagen Wela
(http://www.welaforlag.se), Zenzat (http://zenzat.wordpress.se), Exilium http://exiliumforlag.se samt tidningen Skriva (http://tidningenskriva.se/ ) som ger tre gratisprenumerationer till prispallen. Ni skall ha ett ett varmt tack!
Men utan alla som sitter ute i kojorna, torpen, stugorna, insatslägenheterna och herresätena, och sliter ut tangentborden på laptops med ilsket blinkande batterivarningslampor, bleve det inte mycket till novelltävling. Så tack även till alla begåvade, aspirerande, i anletes svett knattrande författare som hjälper till att skapa en ny novellvåg i gamla Svea Rike! Nästa vår utbrister karinboyeiska knoppar men även den nittonde Fantastiknovelltävlingen - regler m m blir The Usual och ni kan börja plita på bidrag redan nu om trängtan blir för svår (deadline kring skiftet aug/sep 2018).
Vill ni veta mer om Fantastiknovelltävlingen genom åren finns ett utkast till en kort historik i SKRIVA:s listarkiv på:
https://www.freelists.org/post/skriva/SKRIVA-20-r-Historik-kring-Fantastiknovelltvlingen,1

PRISPALLEN
1:a pris: "Caradrius" av Henrik Johansson
2:a pris: "Femtio små skalbaggar" av Terese Säljö
3:e pris: "Utomjording" av Liv Vistisen Rörby

HEDERSOMNÄMNANDE
"Tomtefar" av Joakim Szczypinski
"Nysnö" av Joakim Broman

NOVELLKOMMENTARER
(Se förkortningar för juryledamöter ovan)

"Caradrius" av Henrik Johansson
NK: Välskriven och skruvad historia om ett liv i samhällets ytterkant, med sex och droger och mycket elände. Halvvägs in dyker det upp en magnifik Caradrius, som tar historien till sitt logiska slut, även om logiken inte blir uppenbar förrän i den avslutande meningen. Snyggt novellbygge.
PL: Mycket välskriven skräcknovell, mot en bakgrund av rå socialrealism framträder ett övernaturligt fenomen som inte är ondskefullt i sig självt, men som är i händerna på giriga människor. En tonsäker skildring från AIDS-skräckens 1980-tal, om yttersta misär och innerlig vänskap.
KBM: En välskriven, gripande socialrealistiskt skildring som visar att det fantastiska finns mitt ibland oss. Kombinationen av det jordnära, hudnära, blodnära och en mirakulöst botande fågel Fenix slår hål på läsarens alla försvar. Jag inser det jag alltid vetat: att två av människans tydligaste särdrag är dels driften att utnyttja och förstöra allt omkring sig för egen vinning, dels förmågan att resa sig över sin egen natur och bli något större.

"Femtio små skalbaggar" av Terese Säljö
NK: Förunderlig historia, skriven med vackert tilltal. Så udda och vacker och skör att jag bara åkte med. Jag skulle ha velat veta mer om skalbaggarna, men wow. Så kan man också hitta på. Ett underbart slut, på ett lite sorgligt vis.
PL: En stum flicka med två mammor som plötsligt får hjälp av små magiska skalbaggar. Med dem på sig kan hon gå på vatten och rakt igenom väggar... En fin berättelse med språklig stringens.
KBM: För oss som har barn med särskilda behov är det här en fantastiskt och vacker berättelse. Huvudpersonen – det ”stumma” barnet - ser på vuxenvärlden som genom en kameralins. Det är glädjande att ett samkönat föräldrapar kan beskrivas på ett självklart sätt, utan att detta behöver bli ett tema i historien. Slutet ger läsaren tårar i ögonen.

"Utomjording" av Liv Vistisen Rörby
NK: En lågmäld, underfundig och hemsk historia som betraktar oss här på jorden ur ett utomjordligt perspektiv. En fantastisk novellidé med ett bra slut.
PL: En novell som är ett stycke poesi. Utomjordingen är mitt ibland oss människor, sedd av ingen betraktar den oss, ständigt omskapande sig själv för att passa in i sin nya värld.
KBM: Den här berättelsen är rörande, fin och fruktansvärd på en och samma gång. Läsaren ser mänskligheten genom främmande ögon, vilket ger en ny och intressant vinkel på vår mänskliga natur och dess brister.

"Tomtefar" av Joakim Szczypinski
NK: Jag blev glad av att läsa den. Skriven med smittande berättarglädje. En ny tomtefar måste utses och trollen bråkar. Det är fullt ös medvetslös, från början till slut. Snyggt genomförd och ett vackert slut.
PL: SVT:s julkalender 2016 möter Sagan om ringen. En våldsamt dråplig skröna om tomtar och troll och magiska finter.
KBM: En underbar pastisch på allt vad traditionell fantasy heter. Omöjliga namn, högtravande språk och stenhårda understatements gör tomtarnas och trollens värld lika levande som om det vore Tolkien själv på extra busigt humör.

"Nysnö" av Joakim Broman
NK: Underbart sammanbitet norrländskt vemod rakt genom hela historien. Två systrarna som kämpar som fram genom det nordsvenska inlandet efter någon sorts zombieapokalyps. Smärtsamt slut.
PL: Mycket bra zombienovell som utspelas i den norrländska glesbygden. Genom ett kargt och vemodsvintrigt landskap vandrar två överlevande, på väg mot kusten där de hoppas räddningen kan finnas. En berättelse om syskonkärlek som verkligen griper tag. Och så litet splatter på det dessutom. Om det här är början på en roman vill jag läsa den. Så snabbt som möjligt.
KBM: Välskriven berättelse om två systrar som flyr genom ett postapokalyptiskt Sverige. Spännande och gripande historia.

--Ahrvid Engholm,
tävlingsadm

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...Astrid Lindgren har sagt: "Jag vill inte skriva för vuxna. Jag vill skriva för en läskrets som kan skapa mirakel. Endast barn skapar mirakel när de läser."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Hjulen snurrar men hamstern är död

"Jag börjar titta på min resa vid ett hav år 2001. Sju år senare bestämmer jag mig för ett "bokslu…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |