Kommentarer Ny kommentar

Skrivtips

Warlock på svenska? Demonkrigare?

2017-11-13 14:53 | Anmäl

Ja, den var inte lätt...Varken trollkarl eller magiker verkar riktigt adekvat. Besvärjare är ganska vagt, kanske demonbesvärjare. Min uppslagsbok i engelska (som har några årtionden på nacken) säger inget annat än att warlock är ett gammalt ord för trollkarl.

2017-11-12 16:07 | Anmäl

Är det någon här som spelar (eller har spelat) Dnd [Dungeons and dragons], eller Drakar och Demoner på svenska?

Om så, är det någon som vet (eller har en gissning) om vad Warlock heter på svenska? Jag har sökt omkring på internet och i flera Dnd och Dod böcker men har inte hittat något direkt svar.

[En Warlock är en som - oftast - bundit sig själv till en "Fiend" (Ond ande eller Demon) och på så sätt fått ta del av denne varelses krafter.] ?

Det närmaste som jag kunnat finna är Demonkrigare - en krigare som bundit en demon till sin kropp - i Drakar och Demoners ’Kaos Väktare.’ ??

Skulle vara kul att veta :)

Om så ni känner för det, kanske ni har egna förslag? :)

(Jag satte detta på Skrivtips för jag tänkte, det passade bäst ^-^)

Mvh Casper N

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...Jules Renard har sagt: "Talang, det är inte att skriva ner en tanke, det är att skriva ner trehundra."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Och när han har levat

""En lugn och lite vemodig vardagsskildring där det ofattbara händer. Men det är för sent i världen…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |