Kommentarer Ny kommentar

Tävlingar

Mininovelltävling nr 91

2018-01-06 18:18 | Anmäl

Så kan vi göra. Jag leker med tanken på ett väldigt aktuellt citat.

2018-01-06 13:19 | Anmäl

Jag vill minnas att vid ett tidigare där vinnaren av någon anledning inte startade en ny omgång så föll det på den gamla arrangören att starta en ny omgång.

2017-12-17 19:02 | Anmäl

Johnny Ekström, du får det hedervärda uppdraget att ta oss på nästa spännande resa i mininovellernas värld. Grattis!

Och tack för alla fina bidrag, bra jobbat!

2017-12-17 07:31 | Anmäl

Elva och en halv timme kvar att skriva något spännande, intressant, tankeväckande eller kul. Det finns gott om plats i tråden.

2017-12-14 13:01 | Anmäl

Utom tävlan:

Professor John A. Burns trodde först inte sina ögon. Han hade flera gånger gått igenom både data och analysmodell för att se om han kunde hitta några fel. Nu var just den här modellen den enklaste man kan tänka sig, men det är bäst att vara på den säkra sidan, tänkte professor Burns. Han hade även bett några kollegor göra detsamma. Ingenstans fanns några fel att finna. Studien var entydig: människans kroppstemperatur hade ökat från 37 grader till 37,7. Kroppstemperaturer från 180 länder, 753 miljoner människor, hade samlats in.

För en lekman kanske det här låter som en bagatell, kanske någon lindrig febersjukdom hade dragit fram genom mänskligheten? Men professor Burns visste bättre, det här var någonting nytt och framför allt helt oväntat. De testade personerna hade i övrigt visat sig helt friska, de var bara varmare än vad vi tidigare varit vana vid. Hetlevrade helt enkelt, tänkte professor Burns och fnittrade till. Redan innan studien hade han skrivit en artikel som nu skulle fyllas med data och finslipas inför publicering. New England Journal of Medicine hade redan accepterat artikeln och han visste att många andra skulle ta efter när de fick nys om upptäckten.

Professor Burns hade spekulerat i vilka effekter den här globala temperaturhöjningen skulle få. Alla tillverkare av febertermometrar med 37 grader Celsius markerat som ”frisk” skulle vara tvungna att skrota sina produkter. Hur kunde miljön påverkas? För att kunna bibehålla denna högre kroppstemperatur skulle människan i snitt behöva äta 7,3 % mer mat, det hade han räknat ut. Det här skulle på sikt anstränga en redan ansträngd situation när det gällde matförsörjningen, speciellt där den redan var dålig. Redan hade flera svältkatastrofer inträffat, fler än vanligt, och professor Burns visste vad det berodde på.

Samtidigt fanns fördelar med denna nya högre temperatur. T.ex. så skulle man kunna avfärda symptom som ”lättare feber”. Miljontals sjukdagar skulle försvinna över en natt. Det här måste jag undersöka, tänkte professor Burns. Kanske man skulle kunna sänka inomhustemperaturen och spara miljarder och åter miljarder kilowattimmar i uppvärmning. Det här var i sanning en stor upptäckt och samtidigt ett mysterium att ingen kommit på det tidigare.

Vad professor Burns inte visste och inte i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig var att ett räknefel låg bakom denna helt felaktiga slutsats. Människans kroppstemperatur hade alls inte ändrats utan var fortfarande 37 grader Celsius. En hacker hade varit i farten och med sina illvilliga fingrar manipulerat en subrutin som räknade om grader Celsius till Kelvin, via Fahrenheit och sen tillbaka till Celsius. På så sätt kunde 37 grader bli 37,7 lika lätt som professor Burns snart skulle bränna hela sin karriär på en bagatell.

2017-12-13 17:58 | Anmäl

Hahaha, där lyckades du fånga temat bra Johnny. :) Älskar hur bidragen rullar in.

2017-12-13 14:03 | Anmäl

Då kunde jag inte låta bli igen.
Här kommer en liten Historia.

Blobal uppvärmning.

Laptoppen i mitt knä vinglade oroväckande. Jag spred ut knäna lite mer för att stadga upp det hela. Kylan från granitbänken började tränga upp genom kroppen . röven hade redan domnat bort. En halvtom flaska vatten gled sakta förbi mitt ena knä, Girigt sträckte jag mig efter med risken att dratta ned. Laptoppen höll på att glida iväg från knäet, men fick tag i den i sista sekunden. Jag höll på att skriva ett ilsket brev till smartnissarna på SMHI. Efter att ha druckit upp resten av vattnet tog jag mig an uppgiften igen.
Skulle jag verkligen börja ett ilsket brev med ”Kära Metrologer” eller bara ett kort ”Hej.”
Efter en timmes knackande på tangenterna var jag nöjd med mitt ilskna brev. Jag läste igenom det för att se om det kunde vara för snällt.

”Hej.

För cirka tjugo år sedan lade ni, som borde veta, ut en karta över hur havsnivån skulle vara om vi fortsatte med den Globala uppvärmningen. Då visade ni, som fortfarande borde veta, havsnivån vid cirka tre kilometer från den dåvarande nivån. Då räknade jag ut att ett hus tre kilometer från nuvarande havet skulle få sjötomt. Därför köpte jag ett lagom stort hus inåt landet och väntade på den väntade stigningen av havsnivån. Nu har det gått 25 år sedan dess och nu ligger den nybyggda bryggan ca 5 meter under vattnet. I huset står vattnet upp till diskbänken och allt flyter omkring. Hunden sitter i barnens gamla gummibåt och ser uttråkad ut. Båten är för bred för att komma igenom dörren, så han snurrar bara omkring i matsalen. Min fru lämnade mig med våran kanot för tre dagar sedan. Er prognos slog fel på fyra kilometer. Vem tar ansvar för detta nu. Funderar på att stämma er för ert klanteri. Istället för ett Paradis med sjötomt har jag nu ett hus som fungerar som ett akvarium. För en stund sedan simmade ett helt gäng Abborrar förbi diskmaskinen. Funderar på att lägga ut nät i vardagsrummet. Slog undan tanken när jag kom ihåg att i spisen bor ett helt stim med spigg. Hur lagar man till Abborre utan spis eller grill?
Nu ska jag simma över till grannen och spela ett parti vattenpolo. Ni kommer att få höra av mig när jag torkat och hittat båten.

Med Ovänliga hälsningar.

Aquarius.

2017-12-11 10:32 | Anmäl

Bra där Martin, även fåniga (det var du som sade det) skämt kan vara kul. :)

2017-12-10 22:14 | Anmäl

Mitt lilla bidrag, som är ett fånigt skämt:

”Kommer det inte räcka med blotta massan av människor?”
”Det förutsätter att det kommer vara många människor.”
”Sant…”
”Och det är ju mitt i december.”
”Ska vi uppmana folk att sitta kvar med ytterkläderna på?”
”Det skulle knappast inge förtroende.”
”Jag antar att väggarna är alltför långt från varandra för att det skulle tjäna till att ha värmeledningar längs dem.”
”Precis. De i ytterkanterna skulle svettas medan de i mitten skulle huttra.”
”Men att ha individuella värmedynor för varje sits skulle bli dyrt…Strålkastarna avger mycket hetta.”
”På scenen och sina skötare, ja.”
”Jo minsann…Det talas om tilltagande global uppvärmning, men det är inte så enkelt att värma upp Globen.”

2017-12-10 13:15 | Anmäl

Snabbt och bra jobbat Göran. Jag var mycket nyfiken på vart berättelsen skulle ta vägen, men så vid ont i rumpan av bänken började jag ana vart åt det barkade. I den situationen har man ju varit så många gånger. :)

2017-12-10 11:43 | Anmäl

Kan väl inte vara så farligt. Tänkte jag där jag satt. Denna värme. Blev bara varmare och varmare.

Är det så här kräftorna upplever det så kommer jag aldrig äta kräftor mer. Inte heller tillaga dem, lovade jag mig själv.

Huvudet kändes tungt. Luften var svår att andas. Den var het och brände halsen på väg ner i lungorna.

Värmen var en global uppelvelse, alla i min närhet upplevde hettan likadan.

Värmen gjorde oss alla tysta och i en gemensam beslutsamhet härdade vi ut.

Den som ändå hade ett glas vatten att dricka, släcka törsten med. Eller rent av hälla över sitt kokande huvud.

Svetten bara rann. Hela kroppen blänkte av fukten som trängde ut. Rann ner från pannan, ner i ögonen. Sved.

Hur länge skulle man överleva denna uppvärmning, var frågan. Vart går gränsen för vad en människa tål.

Några i min närhet hade redan gett upp. Lämnat detta liv. Lämnat in handduken så att säga...Orkade inte längre. Fanns inte längre bland oss. Minns dem nu bara som mörka skuggor.

Nu talade deras tystnad till oss. Den sa att det fanns ett slut.

Hade suttit där så länge nu att jag började få ont i rumpan av den hårda bänken.

Snart skulle även jag ge upp. Benen hade börjat domna bort. Ansiktet hettade.

Värmen blev för mycket för oss alla. Och nu även för mig. Böjde ner mitt huvud, drog en sista suck.

Fick tyvärr se mig besegrad av värmen och av den finske mannen i hörnet.

Benen bar mig knappt ner de få stegen fram till bastudörren.

=)

2017-12-10 08:05 | Anmäl

"Global uppvärmning" är temat för mininovelltävling 91.

Skriv och ha det kul, lycka till!

Bidragen ska vara inlämnade senast 2017-12-17 20:00
---
Regler:

En tråd skapas i forumet som döps till: Mininovelltävling.

Ett citat, en fras eller ett enda nyckelord väljs som inspirationskälla.
Bidragen läggs i den här tråden.

Novellen/novellerna ska innehålla mellan 100 och max 1000 ord (Inte tecken utan ord).

Skrivtiden är en vecka. Därefter lottar arrangören fram vem som vinner och får arrangera nästa omgång.

Vinnaren presenteras i tråden och får sedan ÄRAN att arrangera nästa omgång i en ny tråd som kallas "Mininovelltävling nr x"
(Kopiera gärna reglerna.)

Fliten skall belönas och ger med det en lott per novell, med det självklara kravet att novellerna måste vara olika.

Inspirationskällan får tolkas hursomhelst och behöver inte på något direkt sätt vara närvarande i tävlingsbidraget.

Bidragen får kommenteras fritt av andra. De som kommenterar behöver ej vara med i tävlingen, men bör namnge vems bidrag som kommenterats. Gäller alla!

Vi lär oss att kommentera och att bli kommenterad till texter skrivna under kort och pressad tidsram. Det gör det hela mer intressant och sätter press på skribenten att skapa en historia som inte bara ska vara läsbar utan också ska kommenteras av andra.

Vi gör det såklart för att det är kul och för att vi vill lära oss och det bästa av allt är att det är helt valfritt!

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...Astrid Lindgren har sagt: "Jag vill inte skriva för vuxna. Jag vill skriva för en läskrets som kan skapa mirakel. Endast barn skapar mirakel när de läser."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Elins dagbok

"Dagböcker kan ibland ge svar. De kan också innehålla hemligheter. Elins dagbok kanske gör båda sak…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |