Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Förbaskat

2018-01-02 20:48 | Anmäl

Tar mig just nu igenom en stor bok (över 700 sidor) om "Ett litet liv" (Hanya Yanagihara).
Helt okej men kanske inte så bra som alla hyllningar och priser ger sken av.
Och ett par hundra sidor kunde nog ha plockats bort.
Ibland läser jag snabbare än hjärnan hänger med (vilket i mitt fall inte innebär någon högre hastighet) - kallas nog att skumma.

(Underbart är kort (gäller i detta fallet inte avklätt) och lagom är kanske bäst)

2017-12-30 11:23 | Anmäl

Håller med dig om att det är lite trist med så liten aktivitet här. Med tanke på att så många tycker om att skriva borde det här forumet sjuda av liv.

Vad gäller aldrig ska man aldrig säga just aldrig. Jag tror att man måste hålla uppe skrivandet på många olika sätt och inte fastna i prestationen. Lek med ord på andra sätt, skriv dikter, pjäser och fortsätt med noveller. Lyssna på vad medmänniskor har att berätta och låt dig inspireras. Helt plötsligt kommer du upptäcka att alla dessa saker som var och en för sig inte har så mycket med romanskrivande att göra, smälter samman i en idé om en historia.
Historien kanske är lite kort vid första påseende, inuti skallen - men det man vill skriva om ska ju gestaltas. Scener som speglar det man vill berätta om på djupet ska filas fram - och så sväller helt plötsligt den där novellen till en hel roman!

Tro mig. Jag har inte skrivit noveller eller försökt mig på romaner på flera år, men skrivit på andra sätt utan prestationskrav. Men så vaknade jag en dag med en hel bok i skallen, och har bara svårt att få tid att skriva ner den! Jag har skrivit en hel del redan, men måste få till pusslet ordentligt innan jag kan vara nöjd, så de tre avsnitt jag lagt upp på kapitel 3 är de enda som är någorlunda färdiga. Just den här gången känner jag inte minsta prestationskrav, jag kanske aldrig får en större publik för mitt verk än jag själv - men jäklar så roligt jag har medan jag utforskar de livsöden och världar som mina karaktärer rör sig inom!

Så fortsätt skriv, lek med ord. Släpp kraven på att det "måste bli något" och landa i "det berikar mig" istället - då ska du se att skrivkrampen släpper :-)

2017-12-27 10:03 | Anmäl

Bosse, kunde inte uttrycka det bättre!

Kort är bra.

Plöjer gärna böcker på 7-800 sidor men...

De böcker jag läst som varit tunga att ta sig igenom har ofta ett gemensamt.

Långa kapitel....

2017-12-24 12:56 | Anmäl

JS: Så ser mina kapitel ut. Lätt att skriva lätt att läsa. Måste vara modernt ... hej och hå, bara att skriva på. Många bäckar små gör en hel romanå.

2017-12-23 21:42 | Anmäl

Såja, Jens...En väl sammanhängande novellsvit kan ju bli som en hel roman (eller rentav mer i mina ögon). Dessutom, om en hopplös kortskrivare som jag lyckats höja mig till kortromanens nivå så är nog inte hoppet ute för dig.

2017-12-23 08:21 | Anmäl

Förbaskat också!

Minns ni alla novelltävlingar vi kört på k1 (Ja, det var kanske före fleras tid här)?

Kort gick de till så att någon gav ett ämne, man fick två veckor att skriva, sen två veckor att läsa och rösta (10 - 8 - 6 - 4 - 2 poäng, plus 3 poäng till att fördela som man ville)
Vinnaren fick välja nästa tema och så körde vi på.

Några gånger körde vi ett Novellrace över ett helt år och kunde på så vis kora svensk mästare i Noveller. (10 deltävlingar där man fick räkna in sina sex bästa resultat)

Allt det där novellskrivandet har förstört mitt romanskrivande!

Vi hade max 10 000 tecken på oss i novellerna, för att alla skulle hinna läsa alla. (Ibland var det upp till 30 deltagare)

Nu GÅR det bara inte skriva romaner längre.

Ett kapitel kan bli två stycken långt.
Nästa kanske fyra.
Och sen kommer ett kapitel på två rader.

Förbaskade novellskrivande!

Jag kommer ALDRIG mera få till en roman och därför ALDRIG bli utgiven. (Igen)

Jag kunde, jag kunde, ja, jag kunde skriva en hel novell om det!

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...Astrid Lindgren har sagt: "Jag vill inte skriva för vuxna. Jag vill skriva för en läskrets som kan skapa mirakel. Endast barn skapar mirakel när de läser."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Tankar från ett höghus

"Vad mycket man hinner med på trettio meter. Rakt ur huvudet och ner på tangenterna. Inte genomt…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |