Kommentarer Ny kommentar

Skrivtips

Skrivregler för tankar

2018-01-04 11:10 | Anmäl

Hm, nää ... men läsarna tycks "köpa det".

(Så jag tror de som tvekar får gå på känsla när det gäller kursivt eller inte, det finns nog inga regler)

2018-01-03 22:03 | Anmäl

Bosse, så framgången sitter i korrekt kursivering?

Pia, jag har tagit en titt på din blogg och lämnat en liten hälsning.

2018-01-03 19:46 | Anmäl

Det här med att kursivera tankar i texten har jag fått från Stephen King.
Det säger John Ajvide Lindqvist.

(Och de har ju lyckats ganska bra)

(Bosse - kursivist)

2018-01-03 11:05 | Anmäl

Vad kul Göran att du följt min blogg och min podd.

Jag var inte med när bok-SM begavs 2009 för då fick jag barn och hade annat att tänka på. Men jag kom med 2011 och Kapitel 1 har hjälpt mig såååå mycket att bli en bättre författare.

Hade det inte varit för Kapitel 1 hade jag inte varit där jag är idag.

Kram Pia

2018-01-02 20:55 | Anmäl

Hej Pia!
Sååå trevligt att du är här. Läst dina inlägg på FF på FB och lyssnat på några av dina podavsnitt med "skrivardrömmar".

Bra om ni som var med från början fortsätter hänga här på kap1 så kan det bli på nytt här.

Finns många forum för skrivande men inget som helt ersätter Kapitel1.

2018-01-02 17:13 | Anmäl

Generellt bör man undvika att kursivera tankar. Det faller sig oftast fullt naturligt för läsaren vad som är tankar och vad som inte är tankar. Så mitt råd är att du skippar kursiveringarna.

Jag reagerade dock på en helt annan sak när jag läste ditt exempel:

Hellre det än att bli hittad liggandes tryckt mot marken som en rädd kanin, tänker hon när krusningarna som nyss avslöjade hennes misslyckade färgskiftning oväntat stillnar.

Det här är inte gestaltat. Det här är förklarat. Du förklarar att hon tänker. Du förklarar att det sker när krusningarna stillnar. Dessutom har du en bisats instoppat i alltsammans, en bisats som också är förklarande istället för gestaltande. Jag tänker på bisatsen "som nyss avslöjade hennes misslyckade färgskiftning".

Bisatser gör meningen onödigt tillkrånglad.

Att du förklarar istället för gestaltar skapar en onödig distans till läsarna.

Meningen är dessutom uppbyggd i fel tidsordning, där B kommer före A. Ha som huvudregel att alltid ha en logisk följd i allt som sker.

Jag antar att det redan framkommit att krusningarna avslöjat hennes misslyckade färgskiftning. Din karaktär har säkert haft en massa tankar och känslor till följd av dessa krusningar. Därför behöver du inte nämna det en gång till. Skriv istället:

Krusningarna stillnar.
Phu, hon kikar upp från sitt gömställe, hellre det än att bli hittad liggandes tätt mot marken som en skrämd kanin.

Genom att skriva på det här sättet gestaltar du istället för att förklara och det är uppenbart att hon tänker, det behöver du inte förtydliga.

Kram Pia

2018-01-02 10:16 | Anmäl

Jag brukar inte kursivera tankar, förutsatt att det framgår tydligt vem som tänker. Däremot händer det att jag kursiverar starka minnesbilder, flashbacks som det heter på filmspråk.

2018-01-02 08:28 | Anmäl

Bosse, du är i gott sällskap =)
Läser mycket, ofta en bok/vecka. Många av de senaste böcker har just frossat i kursivt i kombination med ,hen tänker. Denna vecka götslar Dan Brown med kursivt i Begynnelsen.

2017-12-31 15:22 | Anmäl

Är lite svag för kursivt.
Min "Bilmekanikern i Orsa" är en orgie i kursivt och halvfett.
Lite udda både till innehåll och utseende.
(Bosse Oas, som tycker att kursivt kan vara en enkel lösning)

2017-12-30 14:29 | Anmäl

Jag tycker inte du ska göra nåt problem av repliker eller tankar i din ungdomsbok. Den som läser har oftast inga problem med 'sägesverb' eller 'tankeverb'. Det vanliga är väl att sammanhanget talar om vem som talar, tänker. Fast kanske bör man vara tydlig - kanske övertydlig ibland - i en bok för ungdomar.

Bläddra i nästan vilken roman som helst och du ska se att 'sa' / 'tänkte' ofta upprepas. Spelar ingen roll för de flesta läsare - tråkigast för författaren som hela tiden får skriva ut sa eller tänkte.

Mitt råd går helt enkelt ut på att jag föreslår att du lägger ut ett antal sidor här, så får vi - dina läsare - se hur din text fungerar. Om det finns oklarheter om vem som säger / tänker vad.

Och jag tycker inte du ska kursivera. Spara den möjligheten till förstärkning till något speciellt ord eller något ord /uttryck på ett annat språk, om det finns anledning.

Ja, det ska bli intressant att se hur repliker och tankar funkar i ett textavsnitt ur boken.

Det finns ju författare som helt struntar i pratminus och "". Bläddra t ex i en roman av Torgny Lindgren (ex "Ljuset").

StaffanAlvar

2017-12-17 19:08

2017-12-30 12:14 | Anmäl

Tack för ytterligare svar och kommentarer :)

Något som jag insett nu är i alla fall att om man använder kursiv, så blir det väldigt tjatigt att dessutom skriva ut "tänkte hon".
Så kursiv vill jag i så fall använda för att slippa att skriva ut "tänkte han/tänkte hon".

Lutar åt att skippa kursiv helt, för jag har ändå lite problem med hur jag ska skilja mellan vad som är beskrivande text och tankar.
Som J. Starsmoor kommenterar:
"All beskrivande text kan ju vara något som någon tänker, så tänker jag :)"

Precis, så hur bestämmer man vad som är en tanke som personen verkligen tänker och som i så fall förtjänar att markeras med kursiv? För mig flyter dessa ibland ihop med den beskrivande texten och jag får svårt att bestämma mig.

Om jag vill använda kursiv, ska jag kanske i så fall endast använda det där jag i annat fall hade valt att skriva ut "tänkte hon"?

Nu kanske jag rörde till det ;)

2017-12-29 11:17 | Anmäl

Jag använder massor av tankar i mina texter.
Ofta räcker det med att etablera vem som är karaktären i varje scen och sen låter jag bara texten flyta på.
Det är den som tänker och observerar, drar sig till minnes etc.

Behövs inga tillägg med "tänkte vampyren" eller liknande, inget kursivt (Det använder jag för skriven text, som lappar eller utdrag ut böcker karaktärerna läser eller själva skriver)

Prat markeras med " ".

All beskrivande text kan ju vara något som någon tänker, så tänker jag :)

2017-12-29 10:24 | Anmäl

Hej Lisa!
Oavsett vad du väljer så var konsekvent genom hela ditt manus. För mig kändes det naturligt att använda ” ” istället för pratminus vid dialoger. Och utifrån det så ställde jag själv samma fråga vad som är ”riktigt” regelmässigt att använda vid tankar och inte vad bara folk tycker.
Och det var jag fick då av ”sakkunnig” =) var just att kursivera tankar. Annars får man variera sig så man inte får massor av ,tänkte hon ,tänkte han ,tänkte de ,tänker jag =)

2017-12-29 09:57 | Anmäl

Tack för kommentarerna.
Jag är helt säker på att jag vill använda "" vid dialog. Jag ska fundera lite mer på kursiv stil vid tanke. Jag tänkte att eftersom det är en ungdomsbok så blir den kanske mer lättläst så, men det är kanske helt onödigt...

Jag håller med dig Martin om att min frågeställning kanske inte ens hade uppstått om jag inte försökt klämma in för mycket i samma mening. Jag tror nu att det är precis vad jag gjort och det är också anledningen till att jag hakat upp mig på den meningen.

Nyfiken som jag är, så vill jag gärna veta om det finns något korrekt sätt ändå :)
D.v.s. om jag nu skulle vilja markera med kursiv stil. Ska då hela vara kursiv, bara den del hon tänker, eller måste jag formulera om meningen eftersom det annars blir helt fel när man ska kursivera?

2017-12-28 21:43 | Anmäl

Vissa kursiverar tankar och andra gör det inte. Vanligtvis gör jag det inte. Citationstecken använder jag däremot vid repliker eftersom det framgår tydligare exakt vad som sägs. Möjligen försöker du trycka in för mycket i exempelmeningen.

2017-12-28 17:33 | Anmäl

Jag tycker inte du ska kursivera 'tankar'. Strunta i "" och skriv som du gör i meningen ovan:

Hellre det än att bli hittad ..., tänker hon.

Kursivera inte. Kursiv gör ju att tankarna står fram som nåt alldeles väldigt speciellt i din text.

Poängen är ju att din läsare ska fatta vad som är tankar och vad som är repliker. Struntar du i "" och skriver ut tänker så kommer det att funka utmärkt. Hej då!

StaffanAlvar

2017-12-17 19:08

2017-12-28 16:05 | Anmäl

Hej,
jag skriver på en ungdomsroman och undrar om någon kan berätta hur man på ett korrekt sätt skriver tankar.

Jag har bestämt mig för att markera dialog med ”” och tankar kursivt. Det jag är osäker på är t.ex. denna mening.

Hellre det än att bli hittad liggandes tryckt mot marken som en rädd kanin, tänker hon när krusningarna som nyss avslöjade hennes misslyckade färgskiftning oväntat stillnar.

Ska hela meningen vara kursiv, eller ska endast den del som hon tänker vara kursiv?
Den första delen av meningen är vad hon tänker, den sista är något som händer med hennes kropp.

Ytterligare en fråga är om det alltid blir nytt stycke när någon påbörjar en tanke? Precis som vid dialog?

Tacksam för era kloka tankar.

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...du kan lägga till intressanta böcker i din boklista som du kan kika på senare. Klicka bara på hjärtat bredvid boken.

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Hotet

"”Jag kommer att spränga mig, spränga alla.” Skärvor av hennes liv skulle genomkorsa luften men sjä…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |