Kommentarer Ny kommentar

Skrivtips

Blixt, vilket element?

2018-03-20 09:52 | Anmäl

Upp.

2018-03-10 11:29 | Anmäl

@Martin Glännhag.
Ingen fara ^-^
Jo, det är ju det bästa egentligen, men jag gillar att höra vad andra tycker. Och dessutom försökte jag hitta ett svar till vilket element blixtar (eller elektricitet) hör till, eller om det borde vara sin egna.

Och ja, blixtar är populärt inom fantasy, i alla fall av de jag läst. (T.ex. enligt mig, The Powder Mage Trilogy, The Wheel of Time, The Stormlight Archive)

Personlig har jag, nu i eftertanke, givit dem en ganska 'vanlig' roll i min egna värld.
[Tillsammans med chockvågor är de nog den vanligaste form av attack som mina häxor använder sig av].
[Dessutom dyker de upp varje fullmåne i form av magiska blixtar som materialiseras i tomma luften].

Anledningen till detta, tror jag, är att de är enkla att visualisera, och för att de hör till ett av naturens mest aktningsvärda naturfenomen [Enligt mig i alla fall].

Mvh Casper N

2018-03-09 22:17 | Anmäl

Med risk för att låta tråkig instämmer jag med dem som säger att du ska bestämma svaren på dessa frågor själv. Personligen tycker jag, apropå blixtar, att nästan alla magiker, oberoende av inriktning, slungar sådana med händerna inom fantasy.

2018-03-09 11:30 | Anmäl

Tack för svaren allihopa ^-^

Jag kommer koppla det Blixten primärt till Vatten och Eldgrupperna, och göra Blixtens Gudom till hybrid av dem båda.
"Börjar i vatten och slutar i eld," lite så.
De i Eldgruppen är emellertid mer immuna gentemot blixtarnas hetta, medan de i Vattengruppen är mer utsatta, så Blixtens Gudom blir lite av ett 'svart får' i den senare gruppen.

Jag kommer dock ge Luftgrupperna och Jordgrupperna en vag kontroll av blixtar, där Luftgruppen ger ifrån sig negativt laddade blixtar (som söker sig till marken), och Jordgruppen ger ifrån sig positivt laddade blixtar (som söker sig uppåt mot skyn).
Dessa är dock inte lika kontrollerade som de i Eldgruppen och framför allt Vattengruppen kan producera.

Mvh Casper N

2018-03-09 07:08 | Anmäl

Jag tycker också du ska välja det DU känner är bäst.
Du bestämmer över världen, den förklaring du landar i kommer alla andra att köpa, för då kommer det stämma överens med logiken i resten av berättelsen.

Själv skulle jag koncentrera mig på vad blixten ÄR, inte hur den bildas eller var den far fram och då blir det ren eld för mig :)

Tänk dig vattnet i en bäck som far fram genom landskapet - Jag tycker det blir ologiskt om en eventuell gudom för det då skulle vara delvis jord för att det passerar eller sipprar fram genom och ur det mediet?

Men DU bestämmer.
Det är DIN värld.
DIN logik.
Det ska stämma ihop med resten av världen du skapar också :)

2018-03-08 23:34 | Anmäl

Jag tycker du ska skriva vad du själv mest känner för. Det brukar bli bäst så. Mest glöd.

2018-03-08 19:07 | Anmäl

Hej Casper!

Så spännande det låter!
Det kan hetta till ordentligt om dessa grupper ryker ihop.

Du verkar ha tänkt på allt när det gäller din fråga.
Rent spontant utan någon djup motivering till mitt förslag så tycker
Jag du ska välja luften som blixten far genom.

Lycka till /Göran

2018-03-08 18:13 | Anmäl

Vet inte om jag kommer få något svar, men prövar ändå.
Det är så att jag trixar lite på min Fantasy, och försöker komma på vilken grupp jag ska fästa Blixtens Gudom i.
Det finns bland annat 4.st grupper:

1. Vattengruppen.
2. Eldgruppen.
3 Jordgruppen.
4. Luftgruppen.

Blixtar skapas bland molnen, som är av vatten.
Blixten far genom Luften, från molnen, ibland till marken, som är av Jord (mer eller mindre).
Och blixten är av het plasma, som är ungefär samma som Elden.

Ska jag dela Blixtens Gudom mellan två, tre eller alla grupper? Eller bara fästa den vid en?
Personligen är jag för Vattengruppen, då Blixtar skapas emellan små iskristaller, regn eller snö och även kan ledas genom vatten.

Men vad är er åsikt? Enskilt?
1. Vatten - Som den skapas av?
2. Eld - Som den är av?
3. Luft - Som den far genom?
4. Jord - som den ibland dras till?

Eller grupperat?
1. Vatten & Luft?
2. Jord & Luft?
3. Luft & Eld & Jord?
4. Luft & Eld & Vatten?
5. Luft & Eld & Vatten & Jord?

Mvh Casper N

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...Arnljot Eggen har sagt: "Man måste skriva en hel del för att förstå vad man inte ska skriva."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Gjort är Gjort

"Vad rör sig i huvudet på en kvinna som ständigt jagas av yngres idérikedom eftersom hon hela tiden…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |