Kommentarer Ny kommentar

Tävlingar

Mininovelltävling 100

2018-03-20 09:51 | Anmäl

Upp.

2018-03-17 19:24 | Anmäl

Hej på er!
Tackar för det och antar uppdraget med glädje. Nytt ämne kommer inom kort.
/G

2018-03-16 17:21 | Anmäl

Hej bidragsgivare till mininovelltävlingen!

Jag blandar och skakar lapparna i
den berömda hatten. Och lotten faller på....Göran Forsman.
Välkommen att välja ämne till veckans nya mininovell. (Ursäkta dröjsmålet med att utse vinnaren denna gång)

2018-03-15 09:06 | Anmäl

Kul att se att kortnovellförfattandet har tagit fart igen. Alltid ett sant nöje att läsa alla fantastiska tolkningar av ämnet.

2018-03-14 15:01 | Anmäl

Som vanligt var det omöjligt att komma undan konditoriets lömska försäljningsknep. Dörren till själva bageriet måste någon märkligt nog glömt att stänga och nu spreds ljuvliga dofter längst gågatan.

En gång i veckan träffades vännerna på denna plats. Dels för att de uppskattade varandras sällskap men också för att fika alltid var rätt.
Sin vana trogen valde de ett bord i uteserveringen på husets baksida, som var omgiven av en vacker trädgård.

Där satt de nu tysta och såg ut över vårblommorna som tävlade med ogräset om att få sin plats på gräsmattan. Att hitta sin plats är viktigt för alla, tänkte Jonas. De kände varandra så väl att tystnaden aldrig blev obekväm. Fanns ändå alltid saker att prata om ifall det skulle kännas viktigt.

Samuel bröt tystnaden med frågan ”Vet du om att du har större tro än jag?”
”Jag har ingen tro, som bekännande ateist, det vet du så väl” replikerade Jonas med ett leende.
”Ja, ja du säger ju det men det krävs större tro och argument för att förklara den vackra och komplicerade skapelsen utan en skapare, en konstruktör. På samma sätt som ett hus inte bara står där en vacker dag utan tankeverksamhet och arbetskraft från en arkitekt och snickare, eller hur?”

”Ja du din fegis, du har verkligen gjort det enkelt för dig. Ta bara kroppens immunförsvar, eller hur hjärnan samlar in data från alla sinnen och lagrar detta som sedan kan kopplas till händelser och känslor.” Jonas fortsatte. ” Är faktiskt lite avis på dig som har något att tro på när inget annat i denna galna värld verkar hålla.”

”På tal om det hörde du att Kina och USA helt stängt sina gränser för handel mellan länderna och som resulterat i stora ras på aktiemarknaden välden över, igen” Men Samuel fortsatte med ett leende medan han serverade dem mer av det starka kaffet ”Tror vi ändå kommer att ha råd att fika även nästa vecka”.

2018-03-10 16:00 | Anmäl

Det blev en filosofisk skämtgrej:

”Den statliga kommitteen för utväljande av nationalreligion har presenterat sin preliminära rapport. Utvärderingen av de olika alternativen har varit synnerligen samvetsgrann. En abstrakt form av monoteism skulle kunna ge riket mer enhetlighet och befolkningen en större känsla av samhörighet. En hednisk form av polyteism skulle kunna ge kulturen mer livaktighet och enskilda individer en större känsla av valfrihet. En primitiv form av naturreligion skulle kunna vara attraktiv för vår epoks miljömedvetenhet. Rörande gudomens, eller gudomarnas, utformning har diskussionen varit omfattande. En gudom som är inget annat än en universell kraft eller en filosofisk princip skulle undgå de anklagelser för att vara partisk mot vissa etniska grupper eller könsidentiteter som riktats gentemot somliga gudomar. Å andra sidan skulle en gudom som hade påtagliga personliga egenskaper och egenheter tilltala människor känslomässigt och därmed undgå att framstå som trist, färglös och världsfrämmande. Det är för tidigt att utdela ett slutgiltigt utlåtande, men kommitteen önskar tacka för den respons som den under sitt arbete fått mottaga både från institutioner och enskilda medborgare och hoppas att allmänheten ska fortsätta visa tålamod. Utkristalliserandet av de definitiva valalternativen bör inte ta längre än ungefär ett halvt sekel. Därpå kan de underställas folkomröstning. Dock är givetvis folkomröstningens utslag inte evigt bindande. Människor ska ha rätt till att bli avfällingar. Folkets vilja är ju inte gudomens vilja.”

2018-03-10 15:34 | Anmäl

Åh, jag har fallit ur vanan att delta i mininovelltävligen. Detta citat borde passa mig...Vi får se om det blir något.

2018-03-10 14:05 | Anmäl

Nils vaknade med ett ryck. Han var genomsvettig och hade precis genomlidit en av de mest fruktansvärda drömmar han haft i sitt 37-åriga liv. Något stort och obegripligt svart hade slukat hans kära familj under en helt vanlig sportlovsresa till Åre. Marianne, Linnéa och Wilma var borta för alltid och han hade lämnats ensam kvar. Trots att det bara varit en dröm som redan började lösas upp i hans minne rös han vid tanken. Så fruktansvärt hemsk hade den varit. Det var varmt i lägenheten och bredvid honom i sängen lov Marianne, hans fru, fortfarande och sov tungt. Han tog upp telefonen från nattduksbordet, klockan visade 3:35. Bara 5 timmars sömn, men det fick räcka, han skulle aldrig lyckas somna om. Han smög upp tyst för att inte väcka Marianne, stängde dörren till sovrummet och satte sig i köket. Han var glad över att ha valt en av de mest ljudlösa kaffemaskiner som fanns på marknaden och snart nog hade han en stor kopp starkt svart kaffe bryggt på de bästa Blue mountainbönor som stod att finna i stan. Han fascinerades över hur någon kunde tillverka en kaffemaskin med en nästan helt ljudlös kvarn, den kompetensen skulle vi behöva i projektet tänkte han och skrattade till.

Datorskärmen var rummets enda belysning, om man nu inte räknade skenet från gatlyktorna tio meter längre ner. På Excelarket framför honom syntes oroväckande många röda celler. Här fanns förmodligen roten till hans dåliga sömn de senaste månaderna. Nils var projektledare för ett av landets, kanske västvärldens mest hajpade och prestigefyllda projekt. Med nästan 3 miljarder kronor i budget var det dessutom landets nu största digitaliseringsprojekt. Dess namn var hemligt men gick populärt under benämningen ”2.0”. Det var dessutom ett av de första riktiga AI-projekten inom EU, i alla fall om man talar om riktig artificiell intelligens. En branschtidning hade lite skämtsamt kallat projektets mål som något som skulle bli större än gud. Ingen utomstående kände till vad AI:t skulle användas till, knappt någon av de 2000 projektdeltagarna heller. De visste att de jobbade med att ta fram en intelligent varelse, eller ett väsen, med hjälp av de kraftfullaste datorerna och landets skarpaste hjärnor. Projektets ledning hade avsiktligt låta läcka falsk information för att minska ryktesspridningen internt, och det hade fungerat. De flesta var övertygade åt att man jobbade åt en statlig myndighet, mest troligt var Skatteverket, i samarbete med flera universitet. Andra rykten som planterats var att försvarsmakten även var intresserade. Nils var nöjd med det informationsarbetet men bekymrad för att de fortfarande var långt från att nå sina mål.

Ett stort problem man hade var att få fram datorer, själva hårdvaran i ”2.0”. Det stora intresset i samhället för så kallad ”bitcoin mining” hade inneburit att de kraftfulla grafikprocessorer som användes hade blivit en bristvara. Priserna hade samtidigt skjutit i höjderna. Deras testsystem kunde på grund av denna hårdvarubrist bara arbeta med ett par procent av sin tilltänkta prestanda. Viktiga tester och framförallt det delprojekt som ansvarade för att lära upp ”2.0” var drabbade. Tanken med ”2.0” var att det i slutänden skulle vara självlärande, men för att komma dit var man tvungen att, så att säga, lära systemet grunderna.

Nils skickade ett meddelande till Bengt, hans högra hand och tillika projektets problemlösare. Det visade sig att han var vaken, han var inte förvånat. Bengt sov mycket lite och tycktes fungera utmärkt med det upplägget. Det var även utmärkt för Nils och projektet. Han tog på sig ett headset.
”Hej, sov du?”, skämtade han.
”Lika lite som vanligt. Jag gissar att du haft svårt att sova och undrar hur långt jag kommit med testplattformen?”, som vanligt var Bengt alert och kunde läsa Nils som en öppen bok.
”Det finns en öppning här men jag vet inte om jag skulle kalla den direkt etisk?”
”Hur menar du?”
”Vi skulle kunna lösa hårdvarubristen men till ett högt pris, och då menar jag inte i kronor och ören. Jag tror att vår huvudman skulle ha ett och annat att säga om min idé.”
”De har nog ett och annat att säga om våra bristande resultat så här långt. Fortsätt”, sade Nils otåligt.
”Minns du Gunnar på senaste styrgruppsmötet, när han sade ’till vilket pris som helst’ på frågan om hur viktigt det var att hålla planen?”. Gunnar var huvudmannens representant i styrgruppen.
”Det minns jag.”
”Jag frågade runt lite i mitt nätverk och…”
Nils avbröt Bengt, ”Vill jag veta mer? Vad skulle det kosta och framförallt, skulle det lösa våra problem?”
”Två mille i kontanter, och ja. Vi skulle ha hårdvaran här på torsdag.”
Nils suckade och tog en klunk ur kaffet som nu hade blivit ljummet.
”OK. Jag vill inte veta mer, lös problemet. Du har pengarna på det vanliga kontot till lunch.”
”Ajöss med det sjunde budordet alltså. Aj, aj kapten.”, sade Bengt och avslutade samtalet.

Det var inte bara projektets riktiga namn och egentliga syfte som hölls hemligt, få personer utanför styrgruppen kände till dess huvudman. I en tid av allt större andlighet bland folket men allt färre som kanaliserade den i Svenska kyrkan hade dess högsta ledning tagit ett drastiskt beslut. En guds representant på jorden skulle skapas. Ett högre väsen som i allt var synlig och existerande men med en utomjordisk visdom. Alla vilsna själar skulle flockas kring detta underbara och fantastiska väsen. Kyrkan skulle kunna återuppta sin roll som ledande trossamfund. Ett AI skulle byggas, det största och mest intelligenta som någonsin skapats. Interna kallat ”Den nya guden”, även känd som ”2.0”.

2018-03-10 11:27 | Anmäl

Två textbidrag som ganska olika tacklar ämnets problematik. Fler texter är att vänta med nya infallvinklar. Tänk om man under skrivandet upptäcker att man uppfinner nåt som är oemotsägbart !

2018-03-09 22:33 | Anmäl

Samma sak kom visst upp två gånger. Det är inget att bry sig om. Det är bara jag som är en teknisk idiot. Den här nya tidens teknik är för djup för mig. Undrar om det inte är utomjordningar som har planterat all denna vetenskap hos vissa genier bland oss?

2018-03-09 22:26 | Anmäl

Om Gud inte finns är människan tvungen att uppfinna denne!

Hmm. Varför det? Jag hänger upp mig på det lilla ordet "tvungen". Vem är det som säger att människan är "tvungen" att tro någonting över huvud taget? Det där med att människan är tvungen att tro på någonting (d.v.s. tro på vad andra människor tycker hon ska tro på) har vi haft alldeles för mycket av under historiens gång. Vad har inte alla krig som utspelats under århundradenas lopp haft sin grund i? Jo, just tron. Som om inte varje människa borde ha rätt att tro vad han eller hon vill.

Själv föredrar jag att tro på UFOs och utomjordingar. Vad är det som säger att vi, d.v.s. jorden, inte visiterats av varelser från andra planeter, vars högre teknik fyllde forntidens människor med förundran och skräck? När dessa varelser från rymden kom ner på vår jord från himlen kunde dåtidens grottmänniskor inte ta till sig vad de såg, utan trodde att utomjordingarna var någon sorts gudar. För vad kunde väl flyga i luften och landa med dunder och brak så att gnistorna rök? Och vem hade väl vapen som kunde utplåna hela städer? Jo, just "gudarna" som kom flygande i luften. Där och då, föddes religionen. Tror jag.

Men om man tror på någonting, vare sig det är utomjordningar eller en allsmäktig Gud, uppkommer onekligen frågan om var de, eller Han, kom ifrån, vart de (Han) är på väg och om de (Han) kommer tillbaka någon gång. Var de (Han) kom ifrån är mest intressant eftersom det förutsätter att han kom någonstans ifrån, och att någon eller något skapade honom. Vem skapade honom, och vem skapade den som skapade honom? Det är som att snurra på ett ekorrhjul. Man kan fråga sig i all oändlighet utan att någonsin få svar. Så jag ger upp. De där stora frågorna kan präster och filosofer brottas med -- själv tänker jag njuta av livet den tid jag har här på jorden utan att bekymra mig mer om den här saken.

2018-03-09 22:26 | Anmäl

Om Gud inte finns är människan tvungen att uppfinna denne!

Hmm. Varför det? Jag hänger upp mig på det lilla ordet "tvungen". Vem är det som säger att människan är "tvungen" att tro någonting över huvud taget? Det där med att människan är tvungen att tro på någonting (d.v.s. tro på vad andra människor tycker hon ska tro på) har vi haft alldeles för mycket av under historiens gång. Vad har inte alla krig som utspelats under århundradenas lopp haft sin grund i? Jo, just tron. Som om inte varje människa borde ha rätt att tro vad han eller hon vill.

Själv föredrar jag att tro på UFOs och utomjordingar. Vad är det som säger att vi, d.v.s. jorden, inte visiterats av varelser från andra planeter, vars högre teknik fyllde forntidens människor med förundran och skräck? När dessa varelser från rymden kom ner på vår jord från himlen kunde dåtidens grottmänniskor inte ta till sig vad de såg, utan trodde att utomjordingarna var någon sorts gudar. För vad kunde väl flyga i luften och landa med dunder och brak så att gnistorna rök? Och vem hade väl vapen som kunde utplåna hela städer? Jo, just "gudarna" som kom flygande i luften. Där och då, föddes religionen. Tror jag.

Men om man tror på någonting, vare sig det är utomjordningar eller en allsmäktig Gud, uppkommer onekligen frågan om var de, eller Han, kom ifrån, vart de (Han) är på väg och om de (Han) kommer tillbaka någon gång. Var de (Han) kom ifrån är mest intressant eftersom det förutsätter att han kom någonstans ifrån, och att någon eller något skapade honom. Vem skapade honom, och vem skapade den som skapade honom? Det är som att snurra på ett ekorrhjul. Man kan fråga sig i all oändlighet utan att någonsin få svar. Så jag ger upp. De där stora frågorna kan präster och filosofer brottas med -- själv tänker jag njuta av livet den tid jag har här på jorden utan att bekymra mig mer om den här saken.

2018-03-09 18:25 | Anmäl

Vatten i ett hav, i en sjö, i en liten bordsfontän. Buddha sitter rakryggad och ignorerar omgivningen. Luften fuktig, allt faller ner över honom. Det räckte för oss.
I flera år stod han ifred på sin byrå, utan att någon studerade hans detaljer. Porlandet drunknade bland andra ljud. När jag blev ensam började jag lägga märke till ett skärande oljud som emanerade under Buddhas bak, vilket fick mig till att ställa honom i ett hörn av det ödsliga sovrummet. Jag har nämligen flyttat min säng till vardagsrummet. Vi har bytt plats.
Ja, det hände så plötsligt. Huset slogs av som om nyckelinnehavaren tagit låset med sig ner. Förlagd med mig och Buddha.
När jag går förbi dörren hör jag honom surra, kämpa för sina sista krafter precis som vi gjorde. Vi landkrabbor som hatade tånglukten. Det salta. Vi körde aldrig längs kusterna för att äta mjukglass och känna på temperaturen.
Buddha tittar rakt fram. En leende liten gubbe med rund mage. De senaste dagarna har sovrumsdörren varit öppen.
Man kan tycka att livet nyss hade krupit upp ur havet. Format käkar och klor, men ej ben att stå på, inget stadigt. Vi var platta varelser som inte ville tillbaka. En hel evolution väntade.
Buddha tystnar. Jag flyter bort i delar, utan att veta hur jag ska ta mig upp på stranden igen.

E O

2010-07-18 13:48

1 bok | profilsida

2018-03-09 10:30 | Anmäl

Hej och välkommen till tävling nr 100 i denna serie. Den här gången utgår vi från följande citat: "Om Gud inte finns så är människan tvungen att uppfinna denne!"
Låt inspirationen och fantasin flöda....
Bidragen ska vara inlämnade senast torsdagen den 15 mars kl. 20.00. Lycka till!

Regler:

En tråd skapas i forumet som döps till: Mininovelltävling.

Ett citat, en fras eller ett enda nyckelord väljs som inspirationskälla.
Bidragen läggs i den här tråden.

Novellen/novellerna ska innehålla mellan 100 och max 2000 ord (Inte tecken utan ord).

Skrivtiden är en vecka. Därefter lottar arrangören fram vem som vinner och får arrangera nästa omgång.

Vinnaren presenteras i tråden och får sedan ÄRAN att arrangera nästa omgång i en ny tråd som kallas "Mininovelltävling nr x"
(Kopiera gärna reglerna.)

Fliten skall belönas och ger med det en lott per novell, med det självklara kravet att novellerna måste vara olika.

Inspirationskällan får tolkas hursomhelst och behöver inte på något direkt sätt vara närvarande i tävlingsbidraget.

Bidragen får kommenteras fritt av andra. De som kommenterar behöver ej vara med i tävlingen, men bör namnge vems bidrag som kommenterats. Gäller alla!

Vi lär oss att kommentera och att bli kommenterad till texter skrivna under kort och pressad tidsram. Det gör det hela mer intressant och sätter press på skribenten att skapa en historia som inte bara ska vara läsbar utan också ska kommenteras av andra.

Vi gör det såklart för att det är kul och för att vi vill lära oss och det bästa av allt är att det är helt valfritt!

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...registrerade medlemmar kan sätta ett bokmärke i varje bok? Klicka bara en gång i vänstermarginalen när du läser boken!

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Hur man gör sig av med obehagliga saker

"Personerna i texten heter egentligen något helt annat. Och är egentligen helt andra personer. Men…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |