Kommentarer Ny kommentar

Tävlingar

Mininovelltävling nr 103

2018-04-11 06:42 | Anmäl

Vi väntar otåligt. :)

2018-04-09 15:33 | Anmäl

Äran är ovansklig och ansvaret tungt!
Jag skall hitta på något inom kort

Underhill

2016-12-03 15:05

2018-04-08 18:07 | Anmäl

Och vinnaren blev ... bäst av tre dragningar, Underhill! Grattis! :)

2018-04-07 19:29 | Anmäl

3:e bidrag inne. Tack för den, Underhill! :)

Gott om tid kvar för fler fina historier.

2018-04-07 14:33 | Anmäl

Innan jag plitade ihop detta så ägnade jag mig åt kalender studier. Det är därför det som det blev.

När jag var en liten grabb, kanske var jag 1-13 år. Jag minns att det var på våren,
ganska tidigt på våren tror jag.
Då cyklade vi ut till Säve flygplats, vi var nog tre fyra killar som trampade iväg.
På Säve flygplats huserade Kungliga Göta Flygflottilj F9, nerlagd för många år sedan.
Det var en stor flygdag, jag tror flottiljen firade årsdagen av någonting, men jag minns riktigt.
I alla fall var det stor show med flygande tunnor och lansar. Som grädde på moset fick vi höra en ljudbang. Ett plan, J32 lansen kunde under dykning komma i överljudshastighet och ljudbangen var mäktig och imponerade stort på oss grabbar.
Efter flygshowen började det mullra från kyrkligt håll. Inte för att de blivit störde av ljudbangen utav av andra mer celesta anledningar. En biskop menade att det var en illa vald dag för en sådan uppvisning och menade att just den dagen hade det flugits på ett fantastiskt sätt redan för 2000-år sedan. Och menade han, skamligt var det att välja en sådan dag som den dagen. 40 dagar efter påsk, det vill säga Kristi Himmelsfärdsdag.

Underhill

2016-12-03 15:05

2018-04-04 18:41 | Anmäl

Två fina bidrag på sin plats.
Martin! Aldrig fel korrigera till bästa slutkläm. Bo, klart ämnad för långnovell. Bra jobbat, ni båda :)

Och som vanligt önskar vi skrivarglädjen hittar till fler, bidrag :)

2018-04-03 11:53 | Anmäl

Skrev en novell som antyder att den är lite för mer än bara en kortnovell.
---

Kapitel 1

Kraven kidnapparna ställt var entydiga: 40 dagar efter påsk. Ni har 40 dagar efter påsk på er, sen ska villkoren infrias. De kallade sig själva kidnappare men i pressen hade de uteslutande benämnts terrorister. När de första dagarnas förvirring lagt sig hade så gott som all media backat från de första islamistantagandena, det här rörde sig om något annat. Nazister var nästa extremistgrupp att pekas ut men inte heller det visade sig stämma. Två av kidnapparna hade identifierats, det verkade nästan som om det var det de själva ville. Arnold Grönkvist och Per-Ola Nilsson, 39 respektive 48 år gamla. Grönkvist hade finlandssvensk bakgrund och titulerade sig specerihandlare. Nilsson hade fram till bara för några veckor sen som vanligt gått till jobbet på Ericsson i Västra Frölunda, där han varit sektionschef. Två alldeles vanliga medelklassmän som tydligen radikaliserats på ett par veckor och nu var landets mest hatade män. I alla fall var de två av landets mest omtalade och omskrivna män, hatade var de mest bara av sina fruar.

Deras villkor var orimliga och skulle aldrig någonsin komma att infrias, i alla fall inte om statsminister Lönn fick sin vilja fram och det fick hon alltid. Att släppa Jämtland? Aldrig i livet, tänkte hon, det får räcka med att danskarna hade regerat området då nån gång runt Vasa. Att göra allvar av Yngve Gamlins gamla idé om en fri republik var ren galenskap. Nog för att de hade tramsat på med en rad av presidenter och årliga firanden men där fick det stanna. Man kan inte bara ta bort ett län i Sverige 2018. Samtidigt var hon orolig för gisslantagandet, inte för gisslan i fråga, det handlade ju bara om lite folk från kungahuset, nej, om vad väljarna skulle kunna tycka. Det här måste hanteras på ett delikat och känsligt sätt.

Lönn ringde Håkansson, chef för den militära säkerhetstjänsten.
”Håkansson, vi måste ta in Petter!”
”Men fan, han är ju i Ryssland nu på en mission?”
”Spelar ingen roll. Du har två dagar på dig, sen ska ha vara här på Rosenbad. Det är bara 39 dagar kvar nu innan terroristerna gör sin grej med ’sessorna’.”
”Låt gå, det är du som bestämmer.”

”Petter” var kungariket Sveriges hemligaste och starkaste kort när det gällde delikata och känsliga operationer. Petter dödade folk, oftast misshagliga typer eller bara såna som måste bort. Bara Håkansson kände Petters verkliga identitet, major Anders Gustafsson, 32 år och från Vetlanda. Petter var en hejare inom sitt gebit men samtidigt frustrerad över att bara Håkansson var den enda som visste hur bra han var. Det här betydde att Petter fortfarande gick kvar i lönegrad 13B vilket i praktiken innebar 19 387 kronor i månaden. Senaste lönerevision han haft var 1993. Hade statsminister Lönn känt till detta hade hon förmodligen blivit upprörd, det blev hon ofta på grund av olika oegentligheter i statsapparaten.

2018-04-01 22:04 | Anmäl

Ursäkta, jag återinför mitt bidrag. Jag kom på en ännu bättre slutkläm, åtminstone enligt min egen uppfattning:

”På fyrtio dagar hinner mycket hända i världens affärer.”
”Mycket hinner hända på bara fyra dagar. Eller fyra timmar i den digitala uppkopplingens tidsålder. Omedelbara uppdateringar i ett kontinuerligt nyhetsflöde.”
”Regeringar hinner etableras, hyllas, kritiseras, avsättas och ersättas. Kriser hinner anas, förnekas, stegras, kulmineras och förträngas. Avdankande kändisar hinner göra ett dussin comeback-försök.”
”Tänk endast på mellanösterns oupphörliga kretsgång av krav, protester, illgärningar, medlingar och halvhjärtade överenskommelser. Och inom nolltid börjar allt om igen och det gamla glöms lika snabbt bort.”
”Folk hinner knappt uppfatta något, än mindre begripa…Det är inte konstigt att Jesus verkar inaktuell.”
”Jesus? Vem är det?”
”En avdankad kändis.”

2018-04-01 21:32 | Anmäl

Här är mitt lilla bidrag:

”På fyrtio dagar hinner mycket hända i världens affärer.”
”Mycket hinner hända på bara fyra dagar. Eller fyra timmar i den digitala uppkopplingens tidsålder. Omedelbara uppdateringar i ett kontinuerligt nyhetsflöde.”
”Regeringar hinner etableras, hyllas, kritiseras, avsättas och ersättas. Kriser hinner anas, förnekas, stegras, kulmineras och förträngas. Avdankande kändisar hinner göra ett dussin comeback-försök.”
”Tänk endast på mellanösterns oupphörliga kretsgång av krav, protester, illgärningar, medlingar och halvhjärtade överenskommelser. Och inom nolltid börjar allt om igen och det gamla glöms lika snabbt bort.”
”Folk hinner knappt uppfatta något, än mindre begripa…Det är inte konstigt att Jesus verkar inaktuell.”
”Jesus? Vem är det?”

2018-04-01 12:33 | Anmäl

I den här omgången låter vi oss inspireras av kristi himmelsfärdsdag som firas till minnet av när Jesus lämnade jorden efter sin död.

Temat blir: "40 dagar efter påsk."

Och som vanligt får ämnet tolkas hursomhelst och behöver inte på något direkt sätt vara närvarande i tävlingsbidraget.

Bidragen ska vara inlämnade senast söndag den 8 april kl. 20.00. Lycka till! :)

Regler:

En tråd skapas i forumet som döps till: Mininovelltävling.

Ett citat, en fras eller ett enda nyckelord väljs som inspirationskälla.
Bidragen läggs i den här tråden.

Novellen/novellerna ska innehålla mellan 100 och max 2000 ord (Inte tecken utan ord).

Skrivtiden är en vecka. Därefter lottar arrangören fram vem som vinner och får arrangera nästa omgång.

Vinnaren presenteras i tråden och får sedan ÄRAN att arrangera nästa omgång i en ny tråd som kallas "Mininovelltävling nr x"
(Kopiera gärna reglerna.)

Fliten skall belönas och ger med det en lott per novell, med det självklara kravet att novellerna måste vara olika.

Inspirationskällan får tolkas hursomhelst och behöver inte på något direkt sätt vara närvarande i tävlingsbidraget.

Bidragen får kommenteras fritt av andra. De som kommenterar behöver ej vara med i tävlingen, men bör namnge vems bidrag som kommenterats. Gäller alla!

Vi lär oss att kommentera och att bli kommenterad till texter skrivna under kort och pressad tidsram. Det gör det hela mer intressant och sätter press på skribenten att skapa en historia som inte bara ska vara läsbar utan också ska kommenteras av andra.

Vi gör det såklart för att det är kul och för att vi vill lära oss och det bästa av allt är att det är helt valfritt!

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...registrerade medlemmar kan sätta ett bokmärke i varje bok? Klicka bara en gång i vänstermarginalen när du läser boken!

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Kongo Blues

"Kongo upplevd genom mina ögon och med mitt hjärta. Skriven med ett enkelt och avskalat språk med…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |