Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Språket är allt, berättelsen är sekundär.

2018-05-17 08:18 | Anmäl

Liknelsen med språket som en sorts farkost tilltalar mig. Men en farkost ska ju ha ett mål på sin resa. Det är målet och vad som händer på vägen som utgör handlingen. Ju bättre farkost, desto längre och mer spännande besöksmål kan nås.

Inom lyriken däremot blir språket en sorts egenvärld som blir sin egen konstart. Här är handlingen inte särskilt viktig, utan tolkning och känslointryck blir huvudsaken.

2018-05-13 21:27 | Anmäl

Kära Astrid hade ett enkelt språk men vilka berättelser det blev.
De flesta av mina favoritförfattare skriver också med ett ganska enkelt språk (det får förstås inte vara för dåligt) där berättelserna står i centrum.
Men "vackert" språk tar ju priset (i de flesta "tävlingar")

2018-05-13 10:09 | Anmäl

Berättelsen, dvs handlingen, intrigen, är det primära. Vår vurm för litteratur började säkert vid lägerelden på stäppen för 100 000 år sedan (eller däromkring). Männen kom hem från jaskten och hade spännande jakthistorier att berätta. (Jägare idag berättar fortfarande jakthistorier.)
Det som intresserar mottagaren är att få veta vad som händer, hur det slutar - handlingen, intrigen. Eller tänk på barnet som får höra början av en saga - den lille kommer med stor sannolikhet kräva "Men berätta hur det slutar!". Tänk på en kompis som varit på bio och skall berätta om en film - det är handlingen som refereras! Inte ett ord om att 21 minuter in var det en snygg scen i en solnedgång där regissören använt en särskild klippteknik.
Mediet som bär en story är sekundärt. Handlingen är det som identifierar en berättelse. Tag något känt verk, t ex Greven av Monte Christo. Det är en roman. Den finns också som film. Som tecknad serie. Kanske som opera (jag vet inte) eller dataspel. Men vi är alla eniga om att det i grunden är samma verk: Greven av Monte Christo. Det är det för att stommen, storyn, är densamma.
Jag har alltid påpekat att skapandet av en fungerande, intressant intrig är den svåraste nöten att knäcka i författandet. Språket har sin betydelse för att bära en story, men utan en vettig story (handling) blir en berättelse bara ett tomt skal.

--Ahrvid

2018-05-08 21:16 | Anmäl

Bo: Det är nog en höna eller ägget-fråga och svaret är att amöban var först. Huruvida encelliga organismer har en litterär kultur är en annan fråga.

Det är med ljudböcker (som jag började njuta av på den tiden de ännu kallades kassettböcker) är på sätt och vis endast en återgång till den tid då läskunnigheten var begränsad och den mesta litteratur intogs via högläsning, någon i hushållet läste för de andra. Fast nu är det väl mer ett tecken på att folk är stressade och lyssnar en halvtimme eller tjugo minuter medan de ordnar mat eller åker bil.

2018-05-08 17:10 | Anmäl

Ljudböcker kan liknas vid berättandet vid lägerelden, långt innan vi fick ett skriftspråk.

2018-05-08 13:41 | Anmäl

Jag tänker mer på hur svårt det är att förena de två. Men ska man skriva en roman tycker jag det faller sig naturligt att berättelseteorin sätts i första rummet, desto kortare text desto mer "abstrakt"/poetisk blir den som helhet.
Nu för tiden har väl annan media också lett till att man ser på skönlitteraturen på ett annat sätt. Det mer positiva är kanske ljudboksintresset, eller inte, för man anpassar språket till att bli lättare att läsa högt och förstå (det kanske blir enformigare?) men samtidigt är det ju språket som lyfts.

E O

2010-07-18 13:48

1 bok | profilsida

2018-05-08 08:39 | Anmäl

Fler reflektioner.

Kan detta vara en hönan- eller äggetfrågeställning? Just den gåtan lär vara uppklarad: ägget var först.

Så här, berättelsen måste tilltala mig, annars läser jag den inte. Det må vara ett fantastiskt språk men det struntar jag i. Jag älskar Fritiof Nilsson Piratens språk men hade jag inte gillat hans berättelser (och mitt intresse för hans levnad) hade jag inte läst.

Undantag: Det finns de som kan skriva total nonsens som fängslar mig, men då handlar det kanske mer om lyrik. Är f.ö. inget större lyrikfan om det inte handlar om musik. Olle Ljungström var bra på texter. Handlar ofta inte om ett skit, bara infall, känslor and whatnot... I luv it.

2018-05-07 21:10 | Anmäl

Ah, lite respons.

Bo: Jag tolkar faktiskt ditt inlägg tvärtemot din avsikt. Om språket är farkosten som bär berättelsen och desto bättre farkost desto bättre läsning, innebär det inte att språket är huvudsaken och berättelsen enbart ett slags barlast?

Anita: Jag är böjd att hålla med dig (dock inte rörande din självbeskrivning). Flauberts Madame Bovary brukar framhållas som ett exempel på en berättelse som handlar om "ingenting", en trivial landsortsaffär som man skulle kunna läsa om i en tidningsnotis, men som blir högintressant genom författarens omsorgsfulla bearbetning av språket.

2018-05-07 14:08 | Anmäl

Jag tänker tvärtom. En ointressant handling kan bli ett mästerverk i en mästares hand, medan samma berättelse bara skulle bli pannkaka i min.

2018-05-07 09:18 | Anmäl

wow, jäklar, Bo det var fint fomulerat!
Instämmer helt.

2018-05-07 09:01 | Anmäl

Jag tänker att det är berättelsen jag vill åt. Språket är den farkost som bär berättelsen. Ju bättre farkost desto lättare och mer intressant för mig att ta till mig det som berättas.

2018-05-06 16:42 | Anmäl

Eller är det tvärtom? Bara ett litet försök att provocera fram reaktioner som sprungit ut ur det, enligt min mening, enformiga och överdrivna betonandet av berättelseteori.

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...du kan lägga till intressanta böcker i din boklista som du kan kika på senare. Klicka bara på hjärtat bredvid boken.

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Dimslöjor i skymningen (arbetsnamn)

""Den samlade folkmassan pressade sig mot de välbeväpnade vakterna, hungrande efter blod, medan de…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |